Міждисциплінарна мистецька програма DOCU/СИНТЕЗ досліджує медіум кіно на перетині різних дисциплін, створює простір для критичної рефлексії та взаємодії документального кіно, сучасного мистецтва, науки й технологій із особливою увагою до локального контексту. Заснована ГО «Докудейз» у 2021 році, ця програма відбувається щороку впродовж кінофестивалю Docudays UA.
DOCU/СИНТЕЗ формується з мистецьких робіт і виставок, добірок медіа-/відеоарту, кінопоказів, а також дискусійної частини: тематичних обговорень, лекцій, модерованих розмов із учасниками/-ицями. У програмі беруть участь як завершені мистецькі проєкти, відібрані куратор(к)ами, так і роботи, створені в межах програми на основну фестивальну тему та за оригінальною кураторською концепцією. Упродовж 2021–2023 рр. проєкти включали: сучасне, архівне та нелінійне кіно; аналогові, цифрові, інтерактивні, алгоритмічні та імерсивні медіа; інсталяції та перформативні форми.
«Слухаючи відсутність: звукові архіви (не)спорожнілих кімнат»
Інсталяційна програма агенції «Ухо» (кураторка — Саша Андрусик) з трьох частин. Перша — аудіовізуальна інсталяція Kyiv Eternal Олега Шпудейка. В інсталяції використано відеороботу Кахни Баранович і Марини Оснач, маппінг створено Іллею Коваленко / ctrl-i. Друга — Death in June документальна аудіоп’єса Яна Спектора. Третя частина — невеликий архів домашніх музичних записів, зроблених містян(к)ами весною 2022-го і зібраних агенцією «Ухо».
Кінопрограма з архівних фільмів від кураторського дуету Ґало Е. Рівера та Бетан Гʼюз із ініціативи SİNEMA TRANSTOPIA. Дивитимемось і обговорюватимемо стрічки «Дорога трудових мігрантів», режисер — Тунджель Куртіз (Швеція / Туреччина, 1978) і «Сто дітей в очікуванні на потяг», режисер — Іґнасіо Аґуеро (Чилі, 1988).
«Антологія української кухні 2022–2024»
Інсталяція художника Володимира Кузнецова створена із документації життєвих історій та актів солідарності на основі відеоматеріалів «Архіву війни», відео- та аудіозаписів митця. Проєкт відтворює моменти волонтерської діяльності та суспільної взаємопідтримки, засвідчуючи невпинну працю волонтерів/-ок у часи війни. Створено у співпраці з композиторкою Мар’яною Клочко.Відеоінсталяція Євгена Арлова, медіаматеріали проєкту «Архів війни», 2023
Сучасні технології дають змогу працювати з великим обсягом даних та архівувати їх. Медіасвідчення наслідків російської війни в Україні, які ми генеруємо всі разом, дозволяють думати про нас як про спільноту, пов’язану невидимими цифровими та емпатичними зв’язками.
Аудіоінсталяція на основі архіву Центру міської історії, 2022–2023 рр.
Робота на основі матеріалів проєкту Центру міської історії (Львів) — архіву, що містить понад 20 снів, записаних у різних формах, і продовжує наповнюватися.
«Війна, мистецтво, уява та сновидіння»
Що ми відчуваємо, коли слухаємо розповіді інших про власні сновидіння? У який спосіб ці розповіді опрацьовують реальність і допомагають ідентифікувати емоції? Лекція Богдана Шумиловича та презентація проєкту Центру міської історії у Львові «Документування досвідів війни. Щоденники та сни війни».
«Мистецькі практики та усна історія в роботі над подоланням травми»
Розмова про підходи до роботи з травмою та її комунікації в гуманітарних дисциплінах і мистецьких практиках. Музейна експозиція як простір можливостей. Про те, як використовувати міжнародний досвід і при цьому налаштувати постколоніальну оптику, як уникати ретравматизації під час опрацювання спогадів та яке значення опрацювання травми має для майбутнього.
Спікерка: Юлія Скубицька, докторка філософських наук (PhD), історикиня.
Модераторка: Олександра Набієва, культурологиня, кураторка міждисциплінарної мистецької програми DOCU/СИНТЕЗ.«Invasions 1.2.3» — VR-фільм Алевтини Кахідзе та Пьотра Армяновського, зроблений після звільнення Київської області від російських окупантів у 2022 році: в ньому українська художниця Алевтина Кахідзе зустрічається з друзями в Ірпені, Музичах, Мостищі. Завдяки формату 360° парадоксальна дійсність російсько-української війни проявляється в кожному сантиметрі. Фільм зроблено на замовлення Manifesta 14 (Косово, 2022).
«Інвазія: від наукового терміну до мистецької метафори»
Дискусія про форму мистецького висловлювання на перетині перформансу та кіно, про особливості роботи з VR в контексті актуального ландшафту сьогодення; про взаємодію наукових дисциплін та сучасного мистецтва. А також про те, як агентність рослин пов’язана з війною та колоніалізмом.
За участі Алевтини Кахідзе, Пьотра Армяновського та Олексія Коваленка. Модераторка: Олександра Набієва.
Мультимедійна виставка «Добре проторені зв’язки»
Діалог сучасних українських медіахудожників/-иць Photinus Studio, SVITER Art Group та Івана Світличного з науково-популярними фільмами кіностудії «Київнаукфільм», «Вічний пошук» (1967), «Микола Амосов» (1971), «Полонити завданням небувалим» (1982) та кібернетичними теоріями.
кураторка: Олександра Набієва.
Обговорення присвячено мультимедійній виставці «Добре проторені зв’язки». Її назва походить із науково-популярної праці Миколи Амосова, в якій він аналізує, як влаштовано мозок людини, описує механізми мислення й пізнання, намагаючись спрогнозувати, яким буде штучний інтелект.
Як взаємодіють мистецтво, наука та технології? Що таке медійні засоби виразності сучасного мистецтва і чому кіно — це також медіа? У яких цифрових медіях працюють сучасні художники/-иці? Чому мистецький твір має осмислювати і себе, і власні засоби виразності? Чи існує кібернетичне мистецтво, і як воно пов’язане з науково-популярним кіно?
Спікерки: Лєра Полянськова, Тетяна Кочубинська. Модераторка: Олександра Набієва.
«Ласкаво просимо, вхід заборонено»
Виставка фотографа Олександра Чекменьова включала дві серії робіт, створені у закритій психіатричній лікарні міста Овруч наприкінці дев’яностих: кольорову (репортажну) та чорно-білу (постановочні портрети).
Локація: креативний простір IZONE, онлайн — у ЗD-форматі на DOCUSPACE. Подія містила аудіоопис і стала доступною для незрячих людей та людей із порушенням зору.
кураторка: Олександра Набієва.
«Час буття суб’єкта в кадрі» Artist talk: Олександр Чекменьов і Віра Балдинюк
Витоки документальної фотографії мають міцні зв’язки з оприявненням подій, місць і явищ, прихованих від суспільної уваги.
Чому ментальні захворювання тісно пов’язані з іншуванням у культурі та мистецтві, а їхнє сприйняття коливається від сакралізації до стигматизації?
Як видання та фотограф(к)и працюють із такими складними темами? Чи існує такий жанр, як соціальний портрет? Чому в цифрову добу фотограф(к)и досі працюють із плівкою — аналоговим медіумом?
«Мультфільм. Автор: Анатолій Сурма»
У межах ретроспективи — добірка сучасної аматорської 3D-анімації. Образи Анатолія Сурми стали основою фестивальної візуальної концепції 2021 року.
«Genius loci, або Експедиція за “справжнім” мистецтвом»
Пошуки «нового» — певний симптом у мистецтві. Знакові художні течії, що увійшли в підручники та енциклопедії, часто підживлювалися «непрофесійними» «периферійними» знахідками митців і мисткинь та апропріювали їх, не лишаючи імен і слідів. Мистецтво не припиняє шукати переконливу форму висловлювання. Чи існує історично та культурно чутливий спосіб роботи з експериментами непрофесійних художників?
Розмова Романа Бондарчука та Євгенії Моляр, присвячена анімації художника-самоука Анатолія Сурми та візуальній стилістиці мультфільмів, що стала основою фестивальної айдентики 2021 року.
Sheffield DocFest х DOCU/СИНТЕЗ
Колаборація з Шеффілдським кінофестивалем у межах «Альтернативних реальностей» — програми фестивалю, що розширює межі традиційної документалістики за допомогою нових медій. Частина програми DOCU/СИНТЕЗ-2021 (виставки «Добре проторені зв’язки») увійшла до складу головної виставки «Альтернативні реальності»: робота «Позатілесний досвід» групи молодих українських медіахудожників/-иць Photinus Studio, а також науково-популярний фільм «Полонити завданням небувалим» (1982, реж. Лев Удовенко) кіностудії «Київнаукфільм».