Програма аудіоінсталяцій на основі документальних записів, зібраних у Києві й поряд упродовж 2011–2024 років
Війна триває і ми продовжуємо її свідчити, реєструвати: зважаючи на мільйони телефонів і камер у телефонах, йдеться, напевно, про найширше задокументовану війну в історії. Але телефон — також і диктофон, а війна є й інтенсивно звуковою подією, простором трансгресивного звуку. Тривале вслуховування у звук страшної небезпеки, звук смерті, звук горя визначає наш слух так само, як і вслуховування у звукову від’ємність — масу змовклих звукових просторів, спорожнілих кімнат.
Ця невелика інсталяційна програма складається із трьох частин, що різняться між собою і хронологією зібраних записів — Київ до повномасштабного російського вторгнення, Київ після нього та Київ в момент переходу, — і способом роботи з ними.
Зниклий мирний Київ до 2022-го — тема аудіовізуальної інсталяції Kyiv Eternal Олега Шпудейка, в якій фрагменти польового звуку працюють як точки входу в певні стани, що далі розвиваються і підсилюються з допомогою художніх засобів (ембієнтної композиції), формуючи «цикли пам’яті». Трамвай з Відрадного, зимова Шулявка, водії маршруток, що кричать, наче рідкісні птахи — і звичайні птахи ботанічного саду, нічні прогулянки містом, блукання в «Сільпо» та Пейзажкою, метро — Олег рухається своїми спогадами про місто, буквально послуговуючись усіма транспортними засобами. В інсталяції використано відеороботу Кахни Баранович і Марини Оснач, маппінг створено Іллею Коваленко / ctrl-i.
Київ після вторгнення — тема аудіоп’єси Death in June Яна Спектора, створеної на основі записів, зібраних у Києві, Чернігові та Володарці. Її присвячено чотирьом друзям Яна, які загинули влітку 2023-го під Бахмутом, в Оріхові та під Куп’янськом — Гені Колеснику, Кості Кузіну, Богдану Мазуренку та Антону Петрочку. Попри те, що у п’єсі багато звуків міського простору, це не ембієнтний твір: додаткових музичних елементів, написаних Яном, на треках немає. Десь половина всього матеріалу — уривки почутих, а потім пригаданих розмов; трапляється, що можна розібрати кожне слово, але часто голоси тонуть у шумі інших спогадів. Майже всі голоси тут, крім голосів священиків, командирів і пацієнтів шпиталю, належать друзям чи сусідам. Це приватний щоденник втрат, але водночас звуковий відбиток Києва весни–літа 2023-го, де в парках все ще співають птахи і граються діти, але рух містом жахливо часто є рухом траурною процесією.
Перехід між цими Києвами — маленький архів домашніх аудіозаписів, зроблених весною 2022-го і зібраних агенцією «Ухо». Це питомо музичний матеріал: звукові свідчення приватних розмов людини та її інструмента в спорожнілому місті, під час битви за Київ та після її закінчення.
Текст: Саша Андрусик, кураторка (агенція «Ухо»).
___________
Події міждисциплінарної мистецької програми DOCU/CИНТЕЗ відбудуться в кінотеатрі «Жовтень» і в Будинку кіно з 31 травня по 6 червня. Ексклюзивний партнер програми — двомовне медіа про українське мистецтво ArtsLooker. Партнер програми — Суспільне Культура — український суспільний мовник та онлайн-медіа про сучасну культуру.
21 Docudays UA відбувається за підтримки Посольства Швеції в Україні, Посольства США в Україні, International Media Support, Посольства Королівства Нідерландів в Україні, Посольства Естонії в Україні, Польського інституту в Києві, Французького Інституту в Україні, Данського інституту культури, Чеського центру Київ і Посольства Угорщини, Київ. Думки, висновки чи рекомендації не обов’язково відбивають погляди урядів чи благодійних організацій цих країн. Відповідальність за зміст публікації несуть виключно її автор(к)и.