Огляд програми

Слухаючи відсутність: звукові архіви (не)спорожнілих кімнат

22 травня 2024

Програма аудіоінсталяцій на основі документальних записів, зібраних у Києві й поряд упродовж 2011–2024 років


Війна триває і ми продовжуємо її свідчити, реєструвати: зважаючи на мільйони телефонів і камер у телефонах, йдеться, напевно, про найширше задокументовану війну в історії. Але телефон — також і диктофон, а війна є й інтенсивно звуковою подією, простором трансгресивного звуку. Тривале вслуховування у звук страшної небезпеки, звук смерті, звук горя визначає наш слух так само, як і вслуховування у звукову від’ємність — масу змовклих звукових просторів, спорожнілих кімнат.


Ця невелика інсталяційна програма складається із трьох частин, що різняться між собою і хронологією зібраних записів — Київ до повномасштабного російського вторгнення, Київ після нього та Київ в момент переходу, — і способом роботи з ними. 


Зниклий мирний Київ до 2022-го — тема аудіовізуальної інсталяції Kyiv Eternal Олега Шпудейка, в якій фрагменти польового звуку працюють як точки входу в певні стани, що далі розвиваються і підсилюються з допомогою художніх засобів (ембієнтної композиції), формуючи «цикли пам’яті». Трамвай з Відрадного, зимова Шулявка, водії маршруток, що кричать, наче рідкісні птахи — і звичайні птахи ботанічного саду, нічні прогулянки містом, блукання в «Сільпо» та Пейзажкою, метро — Олег рухається своїми спогадами про місто, буквально послуговуючись усіма транспортними засобами. В інсталяції використано відеороботу Кахни Баранович і Марини Оснач, маппінг створено Іллею Коваленко / ctrl-i


Київ після вторгнення — тема аудіоп’єси Death in June Яна Спектора, створеної на основі записів, зібраних у Києві, Чернігові та Володарці. Її присвячено чотирьом друзям Яна, які загинули влітку 2023-го під Бахмутом, в Оріхові та під Куп’янськом — Гені Колеснику, Кості Кузіну, Богдану Мазуренку та Антону Петрочку. Попри те, що у п’єсі багато звуків міського простору, це не ембієнтний твір: додаткових музичних елементів, написаних Яном, на треках немає. Десь половина всього матеріалу — уривки почутих, а потім пригаданих розмов; трапляється, що можна розібрати кожне слово, але часто голоси тонуть у шумі інших спогадів. Майже всі голоси тут, крім голосів священиків, командирів і пацієнтів шпиталю, належать друзям чи сусідам. Це приватний щоденник втрат, але водночас звуковий відбиток Києва весни–літа 2023-го, де в парках все ще співають птахи і граються діти, але рух містом жахливо часто є рухом траурною процесією. 


Перехід між цими Києвами — маленький архів домашніх аудіозаписів, зроблених весною 2022-го і зібраних агенцією «Ухо». Це питомо музичний матеріал: звукові свідчення приватних розмов людини та її інструмента в спорожнілому місті, під час битви за Київ та після її закінчення. 


Текст: Саша Андрусик, кураторка (агенція «Ухо»).

___________
Події міждисциплінарної мистецької програми DOCU/CИНТЕЗ відбудуться в кінотеатрі «Жовтень» і в Будинку кіно з 31 травня по 6 червня. Ексклюзивний партнер програми — двомовне медіа про українське мистецтво ArtsLooker. Партнер програми — Суспільне Культура — український суспільний мовник та онлайн-медіа про сучасну культуру
.

21 Docudays UA відбувається за підтримки Посольства Швеції в Україні, Посольства США в Україні, International Media Support, Посольства Королівства Нідерландів в Україні, Посольства Естонії в Україні, Польського інституту в Києві, Французького Інституту в Україні, Данського інституту культури, Чеського центру Київ і Посольства Угорщини, Київ. Думки, висновки чи рекомендації не обов’язково відбивають погляди урядів чи благодійних організацій цих країн. Відповідальність за зміст публікації несуть виключно її автор(к)и.

22 МІЖНАРОДНИЙ ФЕСТИВАЛЬ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО КІНО ПРО ПРАВА ЛЮДИНИ
 6 — 13 
червня 2025
Маршрути до «Жовтня» та кіновішліст від комунікаційниць Docudays UA
Інтерв'ю
26 квітня 2025
Маршрути до «Жовтня» та кіновішліст від комунікаційниць Docudays UA
Інтерв'ю
26 квітня 2025
«20 днів у Маріуполі» й «Порцелянова війна» для американської аудитор…
DOCU/ПРО
25 квітня 2025
«20 днів у Маріуполі» й «Порцелянова війна» для американської аудиторії: досвід програми Razom Cinema та можливості для українських документалістів/-ок
DOCU/ПРО
25 квітня 2025
Нагорода для учасника/-ці RAW DOC від Rough Cut Service!
DOCU/ПРО
24 квітня 2025
Нагорода для учасника/-ці RAW DOC від Rough Cut Service!
DOCU/ПРО
24 квітня 2025
Розповідаємо про експертів/-ок RAW DOC 2025
DOCU/ПРО
21 квітня 2025
Розповідаємо про експертів/-ок RAW DOC 2025
DOCU/ПРО
21 квітня 2025
Громадська організація «Докудейз» оголошує конкурс із надання послуг …
Новини
21 квітня 2025
Громадська організація «Докудейз» оголошує конкурс із надання послуг у сфері моніторингу та оцінки
Новини
21 квітня 2025
Документальне кіно в прокаті та на стрімінгах. Теорія і практика кіно…
DOCU/ПРО
19 квітня 2025
Документальне кіно в прокаті та на стрімінгах. Теорія і практика кінодистрибуції
DOCU/ПРО
19 квітня 2025
Суспільне Мовлення: принципи роботи і можливості для кіновиробництва
DOCU/ПРО
11 квітня 2025
Суспільне Мовлення: принципи роботи і можливості для кіновиробництва
DOCU/ПРО
11 квітня 2025
Знайомтесь із студентським журі Docudays UA-2025!
Новини
11 квітня 2025
Знайомтесь із студентським журі Docudays UA-2025!
Новини
11 квітня 2025