Огляд програми

DOCU/Україна: Розуміння інших. Огляд Катерини Горностай

23 липня 2024

Незабаром 9 українських документальних фільмів із програм Docudays UA побачать глядачі та глядачки на кінофестивалі DokuFest у Косово. Щоб актуалізувати контекст цих стрічок, публікуємо огляд цьогорічного конкурсу DOCU/Україна від режисерки Катерини Горностай з фестивального гіда. Це — чуттєва мандрівка сенсами та досвідами, яка повертається до питання — навіщо нам передавати свій специфічний стан у кіно і співпереживати ближнім?


Коли перші шокові тижні війни минули, ми почали звикати до адреналіну, що й досі вирував у крові. Пам’ятаю, як в останні дні березня 2022-го у Києві було дуже чутно війну. Якраз тоді ЗСУ тиснули росіян з Київщини, на горизонті стояв дим і ритмічний гул майже не стихав. А потім агресор відійшов і декілька днів панувала тиша, що тривожила більше, ніж гул. Наче ця тиша могла містити у собі більшу загрозу, підготовку до нищівного удару. Але коли я ділилась цим з іншими, мене розуміли лише ті, хто був поряд. Тоді я вперше подумала про те, наскільки різний спектр переживань тепер у кожного українця й українки відповідно до нового моторошного досвіду. Як передати свій специфічний стан, щоб його відчули інші, які це не переживали? І навіщо його передавати?


Український національний конкурс Docudays UA цьогоріч демонструє цей спектр. І заодно дуже чітко відповідає на питання «навіщо». Від різниці прожитих нами досвідів у суспільстві почалися розколи, у кожної зі сторін з’явились узагальнювальні наративи, поглибилося нерозуміння і звинувачування. А все лише від не-відчуття досвіду іншої людини, від неможливості наблизитись до іншого життя впритул. Як себе почувають ті, хто залишився, ті, хто поїхав, ті, хто змушений будувати нове життя, і ті, хто лише сумує за старим? Ми всі знаємо лише одну сторону, лише свій досвід. Документальне кіно здатне наблизити нас до розуміння інших.


У фільмі «Все має жити» Анна, бодібілдерка-селебріті з Миколаєва, під час вторгнення лишається вдома допомагати покинутим і травмованим війною тваринам. Це приклад стійкої позиції, непохитності рішення. Такі українці й українки вирушають на фронт, волонтерять із першого дня, працюють у сферах критичної інфраструктури, послуг і культури — не зважаючи на блекаути, обстріли та персональні трагедії. 


Автор(к)и — Тетяна Дородніцина та Андрій Литвиненко — задумували цей фільм інакшим, вони спирались на тренерський досвід Анни у вихованні спортсменів/-ок-паралімпійців/-ок. Ця щемка лінія теж присутня, але війна додала важливий шар, без якого тепер важко уявити цей фільм. Саме завдяки інтимному портрету героїні й співпереживанню їй, ми можемо глибоко відчути біль кожної істоти на поранених війною територіях. Це той випадок, коли фільм-портрет працює як транслятор чуттєвого досвіду без пафосу й жалісливості. 



кадр із фільму «Трішки чужа»


Героїні ж фільму «Трішки чужа» Світлани Ліщинської — вона сама, її мама та донька — поки перебувають у тривожній бездіяльності. Їхній дім — у Маріуполі, їхнє коріння — вирване, тому основне завдання в них наразі — віднайти свою ідентичність, розв’язати клубок особистісних проблем, які завжди підсвічуються такими потужними явищами як війна. Тому на перший план виходить вибір, зроблений героїнею (і авторкою фільму) колись давно — у 90-х вона наважилася переїхати до Києва будувати кар’єру, залишивши дитину на виховання своїй матері в Маріуполі. 


Як не відчувати провину за це, коли твоя доросла нині донька постійно підіймає цю тему? Протягом фільму ми бачимо психологічний портрет доньки Саші після евакуації в Лондон: їй дуже важко. Неможливість повернення додому, хвороблива любов до російської мови, музики — рештки розбитої війною ідентичності «пострадянської» молодої людини. Ким тепер бути, якщо місцевою в Британії бути неможливо, а українкою себе не відчувала ніколи? 


Бабуся, яка виростила дівчину, за щасливих обставин приїжджає з Маріуполя до Києва за тиждень до початку вторгнення (мене не полишає думка: якби головна героїня не переїхала колись у Київ, уся її сім’я могла б не вижити в цій війні). Ми дізнаємось історію її роду, наповнену страхіттями минулого сторіччя і проявлену в небагатьох сімейних реліквіях та світлинах. Здається, наче завдяки фільму Світлана нарешті починає діалог із мамою, але це більше про маму, ніж про неї саму. Фігура Світлани, авторки фільму, яка перебуває в центрі сюжету, ніби невидима. Ми не розуміємо, що вона робить увесь цей час, чому опинилась у Львові в перші місяці великої війни — між Києвом, де в її квартирі лишилась бабуся, і Лондоном, куди попрямувала донька. Героїня Світлани ніби і ставить питання, підважуючи свою ідентичність, успадковану від радянського часу, але відчуваєш, наче себе справжню вона від нас закриває — наприклад, в одній із атмосферних сцен, яка наштовхує на питання: чи справді ця сцена потрібна режисерці особисто? Чи це просто сцена для ілюстрації «ознаки часу»?


У фільмі «Фрагменти льоду» авторка, Марія Стоянова, досліджує недалеке минуле, дуже актуалізоване в сьогоденні. Вона має справжній скарб — створений її батьком архів 80-х та 90-х років на VHS-касетах. Тут усі закордонні подорожі балету на льоду, учасником якого він був, а також «утрєннікі» маленької Маші, заморські подарунки від тата, перші молочні зуби, які ниткою вириває мама. 


Режисерка з трепетом перебирає ці коштовні архіви, цитує батьків, які наче дивляться їх разом із нею, поглиблює своє і наше розуміння понять «залізна завіса», «радянська людина». Батько вмикав камеру, лише щоб зафіксувати зростання дочки, бо вважав, що нічого цікавого у житті в СРСР немає. А мама не пам’ятає жодного з відряджень «по Союзу». Але крізь побутові деталі все одно проступає жахлива реальність того часу: цензура, відсутність правового захисту і свобод. Чесно зізнаюсь, я з нетерпінням чекала, як авторка проявить усе це минуле в сьогоденні. Зруйнований палац спорту в Сєвєродонецьку і присвята режисеру монтажу Віктору Онисько, який загинув на фронті, працюють як крижана вода. Але, крім того, я б так хотіла побачити батьків Марії зараз, просто посидіти разом із нею в тій кухні, що ще в 90-х не мала ніяких меблів. Або принаймні знати, як вони зараз, де вони?


Фільм «Висота» Макса Руденка — історія про закарпатського буддиста. Він був знятий до початку вторгнення, але переглядаючи його, я додумую собі картини сьогодення: той самий лижний трек на Верховині, відсутність сирен у горах, де сумлінний тренер набирає нову групу на навчання стрибків на лижах. Він має благословення й далі бути корисним на своєму місці, віддаватись улюбленій справі й оминути досвід переживання інтенсивної війни. 


Утім, цей фільм містить класичну для документалістів/-ок проблему: як зняти цікаву історію людини без інтерв’ю, як побудувати сюжет лише на побуті героя чи героїні, при цьому не сильно заглиблюючись у нього, хоч і розглядаючи його протягом довгого часу?



кадр із фільму «Nice Ladies»


Найбільше з національної програми запам’ятовується одна зі сцен фільму Марії Пономарьової «Nice Ladies». Спочатку він описує класичну історію успіху: у Харкові живе і розвивається команда жінок-чирлідерок старшого віку. Вони наполегливо тренуються, беруть участь у чемпіонатах і талант-шоу. Очікувано, у фільмі з’являється війна. Так само як і в «Усьому треба жити» вона показана виключно через героїнь. На жаль, далі стежити за життям усіх, хто лишився в Харкові, можливості в команди фільму немає. Тому ми лишаємося зі Світланою, яка їде з родиною в Нідерланди, де їх приймає у своєму домі режисерка.


Починається зовсім інше кіно, теж емігрантська історія. Але Світлана активна, вона не полишає тренувань, часто відвідує українські мітинги, тримає зв’язок з друзями в Харкові. І ось її команда вирушає на змагання. Світлану більше не кличуть на сцену, бо вона пропустила занадто багато тренувань. Режисерці вдалось зафіксувати цей біль і розпач, момент відкриття безодні між різними досвідами — розмову між учасницями команди: тими, хто лишився, і тими, хто поїхав. У цей момент я відчула, що в першу чергу цей конфлікт резонує з досвідом авторки фільму й ця автобіографічність є найбільш щирим проявом документалістики: спромогтися розказати про те, що дуже болить, і розкрити це через героя/-їню. 


Дуже важливим нині є збереження наших досвідів. І кожен досвід вартує того, щоб бути зафіксованим і розказаним, аби створити багатовимірну картину війни, запам’ятати всі її грані. Можливо, зараз це виходить недосконало, можливо, нам бракує дистанції, щоб якісніше відрефлексувати події. Але кожне авторське висловлювання стане клаптиком у майбутній ковдрі — великому наративі цієї війни. І не менш важливою є робота з відкриття власного серця, щоб мати змогу відчути інших і наблизитися до їх розуміння. 


Авторка: Катерина Горностай


Чільне фото: кадр із фільму «Nice Ladies»

22 МІЖНАРОДНИЙ ФЕСТИВАЛЬ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО КІНО ПРО ПРАВА ЛЮДИНИ
 6 — 13 
червня 2025
Три роки повномасштабної війни. Свідки та їхні спогади
Новини
17 лютого 2025
Три роки повномасштабної війни. Свідки та їхні спогади
Новини
17 лютого 2025
Долучайтеся до відкритої онлайн-події 11 лютого – презентації «Центру…
Новини
10 лютого 2025
Долучайтеся до відкритої онлайн-події 11 лютого – презентації «Центру безпечного Інтернету»
Новини
10 лютого 2025
ГО «Докудейз» виходить із соцмережі X
Новини
07 лютого 2025
ГО «Докудейз» виходить із соцмережі X
Новини
07 лютого 2025
Співпраця Архіву Війни з Харківською правозахисною групою: результати…
Новини
07 лютого 2025
Співпраця Архіву Війни з Харківською правозахисною групою: результати аналізу судових рішень
Новини
07 лютого 2025
Відкриваємо прийом заявок до VIІI Електронного каталогу української д…
Новини
03 лютого 2025
Відкриваємо прийом заявок до VIІI Електронного каталогу української документалістики
Новини
03 лютого 2025
ГО «Докудейз» у межах RIGHTS NOW! запрошує громадські організації до …
Новини
01 лютого 2025
ГО «Докудейз» у межах RIGHTS NOW! запрошує громадські організації до партнерства і співорганізації подій 22 Docudays UA
Новини
01 лютого 2025
Оголошуємо склад української делегації на CPH:DOX
Новини
31 січня 2025
Оголошуємо склад української делегації на CPH:DOX
Новини
31 січня 2025
Дивіться до кінця березня: фільм «У сітях» в онлайн-кінотеатрі DOCUSP…
Новини
30 січня 2025
Дивіться до кінця березня: фільм «У сітях» в онлайн-кінотеатрі DOCUSPACE
Новини
30 січня 2025