Цьогоріч 9 українських документальних стрічок Docudays UA та фотовиставка під назвою UA_24022022.JPG будуть представлені на кінофестивалі DokuFest у Косово. Заходи розпочнуться 5 серпня і триватимуть 5 днів. Розповідаємо про кінопрограму, кінематографістів/-ок, кураторів/-ок, митців та мисткинь, які стануть частиною делегації.
Як зазначають організатори фестивалю в Косово, програма Focus Ukraine для них — «це більше, ніж мистецький обмін; це важлива частина зусиль із відновлення як Косова, так і України. Ділячись історіями стійкості та осмислення власного досвіду, ця ініціатива сприяє більшому культурному розумінню та співчуттю. Програма підкреслює, як мистецтво може долати розриви, об’єднувати людей та відігравати важливу роль у процесі відновлення суспільства після конфлікту».
Українські кінематографіст(к)и представлять 5 повнометражних фільмів, серед яких: «Залізні метелики» Романа Любого — розслідування про збиття літака Малайзійських авіаліній рейсу MH17; «Мирні люди» Оксани Карпович, створений на основі перехоплених телефонних розмов росіян; «Місія 200» Володимира Сидька — історія українки, яка транспортує тіла загиблих військових під час повномасштабного вторгнення; «Трішки чужа» Світлани Ліщинської — спостереження за 4 поколінням жінок однієї сім’ї родом із Маріуполя; та Nice Ladies Марії Пономарьової — стрічка про стосунки й виклики харківської команди чирлідерок 50+.
Також у програмі буде показано 4 короткометражні роботи: «Чоботи в ґрунті, руки в землі» Кароліни Ускакович про зв’язок режисерки з її рідною бабусею й терапевтичну силу вирощування рослин; «Наш дім» Анни Ютченко, яка споглядає свою квартиру у Львові в лютому 2022 року як транзитний пункт; «Позиція» Юрія Пупиріна про групу українських військових з батальйону тероборони, які вирушили на бойову позицію за кількасот метрів від позицій ворога; «Мир і спокій» із фестивалю 2022 року Миро Клочко та Анатолія Татаренка — драму-есей, написану через два тижні після вторгнення Росії в Україну про життя драматурга Андрія Бондаренка в Україні: мир і спокій його дитинства, скріпленого історичними травмами, революціями та війною.
«Триває десятий рік російсько-української війни. З того часу, починаючи від 2014 року, документальне кіно в Україні стало ефективним агентом соціальних змін, вільним простором для рефлексії про минуле та теперішнє й розробки спільного образу майбутнього. Навіть на початку повномасштабного вторгнення, українські документаліст(к)и застосували силу мови кіно не тільки як фіксацію трагічної реальності, але також із метою підняти важливі, хоч і складні питання (спів)існування в нашому сучасному світі.
Я щиро дякую нашим колегам з DokuFest за організацію цієї чудової програми, тому що я вірю, що вона також спроможна зміцнити культурний міст між нашими країнами та об’єднати нас у розумінні необхідності побудови нової глобальної безпеки для кращого майбутнього», — коментує для іноземних колег програмна директорка кінофестивалю Docudays UA Юлія Коваленко.
Режисерки Оксана Карпович, Світлана Ліщинська, Марія Пономарьова, Кароліна Ускакович, головна героїня фільму «Місія 200» Тетяна Потоцька, а також продюсерка Наталія Яковлева приїздять на кінофестиваль у Косово та матимуть змогу поговорити з аудиторією про свої фільми в живому діалозі.
Одним із важливих компонентів програми стане платформа DokuTalks для кінопрофесіоналів/-ок, активістів/-ок, науковців та науковиць. Куровані у співпраці продюсера та голови DokuLab Ерола Білібані й косовсько-швейцарського кінорежисера, дві панельні дискусії разом із українськими митцями й мисткинями та представницями Docudays UA будуть обговорювати проблеми зйомок воєнних злочинів, засвоєні уроки балканських конфліктів, а також досліджуватимуть, як кінофестивалі про права людини можуть підтримати кінематографістів/-ок під час криз, пропонуючи платформу для підтримки та обмін цінним досвідом і стратегіями.
Фото: Михайло Палінчак, з серії «Широкине»
Фотограф(к)и Яна Кононова, Дарʼя Свертілова, Михайло Палінчак, Володимир Петров, Саша Курмаз, Георгій Іванченко та Роман Бордун представлять свої роботи у рамках виставки UA_24022022.JPG в програмі DokuPhoto. Курована Олександрою Набієвою та Ферді Лімані (DokuFest), виставка збирає роботи українських фотографів/-ок, які документують війну та осмислюють ці практики в мистецьких проєктах.
«Я дуже вдячна команді DokuFest та їхній кураторській оптиці, яка включає нерухоме зображення в діалог про новий порядок. Поява документальної фотографії невід’ємно пов’язана з історією воєн і починає складну дискусію про зв’язок між медіа та реальністю. Разом із тим, фотографія залишається важливою в контексті документації та доказів злочинів. До появи рухомого зображення фотографія висвітлювала сірі зони соціальної нерівності та несправедливості. Українські фотограф(к)и були свідками, осмислювали та нагадували нам різні грані цієї катастрофи, російсько-української війни, протягом десяти років», — ділиться Олександра Набієва, кураторка міждисциплінарної мистецької програми DOCU/СИНТЕЗ та лабораторії LAB: DOCU/СИНТЕЗ х Архів Війни.
Проєкт Focus Ukraine реалізується DokuFest Kosovo та Docudays UA за підтримки фонду «ІЗОЛЯЦІЯ», Trans Europe Halles та Malý Berlin та співфінансується програмою ZMINA: Rebuilding, створеною за підтримки Європейського Союзу в рамках спеціального конкурсу пропозицій для підтримки українських переселенців/-ок та українського культурного та творчого секторів.
Чільне фото: кадр із фільму Nice Ladies