20 Мандрівний міжнародний фестиваль документального кіно про права людини Docudays UA відбувся попри обстріли, втрату мобільної мережі та примхливу зиму. Команда проєкту (спів)творила його впродовж двох десятиліть разом із регіональними координатор(к)ами, відданими глядач(к)ами, партнер(к)ами, донорами. А цьогоріч — і завдяки, ЗСУ, які захищають нашу державу.
Мандрівний Docudays UA гуртує, спонукає діяти, допомагає зустріти однодумців/-ниць, дізнатися історії людей навколо та поділитися своєю. Кожен та кожна нині причетні до майбутньої перемоги України і потребують розмови про реальність, що нас оточує, а також планування подальшого життя. Це можливість побудувати діалог через кіно про права людини. Цього року організатор(к)и та аудиторія об’єдналися для обговорення та створення нашого спільного «образу майбутнього». Це те, що шукали і над чим рефлексували на основі побачених фільмів, дискусій та особливих подій.
Мандрівний цьогоріч розпочався у Полтаві 17 жовтня показом фільму Максима Лукашова «Друге дихання». За три місяці фестиваль подорожував у містах та селах на Полтавщині, Черкащині, Кіровоградщині, Сумщині, Житомирщині, Херсонщині, Вінниччині, Тернопільщині, Прикарпатті, Київщині, Дніпропетровщині, Хмельниччині, побував у Львові, Чорноморську, Запоріжжі, Харкові та Ужгороді. До заходів долучилися українські спільноти в Ірландії, Норвегії, Німеччині та Польщі.
У програмі цьогорічного Мандрівного було 19 фільмів із 13 країн світу: України, Швейцарії, Франції, Бельгії, Німеччини, Польщі, Італії, Данії, Чехії, Ірландії, Великої Британії, США, Канади. 7 українських та 12 зарубіжних стрічок, 9 повнометражних і 10 короткометражних. 6 фільмів міжнародного авторства мають спільне коріння з нашим контекстом. Це — українська копродукція з німецькими, польськими, американськими партнер(к)ами.
кінопоказ у межах Мандрівного Docudays UA на Львівщині
Один із фільмів цьогорічної програми увійшов у шорт-лист премії «Оскар» в категорії документального кіно — це робота данської режисерки Леї Ґлоб «Аполонія, Аполонія» про 13 років життя та творчого шляху художниці. Глядачі та глядачки у Харкові та Кременчуці мали змогу поспілкуватися онлайн з авторкою фільму та головною героїнею.
Україною (і не тільки) мандрували режисер(к)и, герої та героїні фільмів. Загалом відбулося 58 зустрічей, з них 35 у форматі онлайн-запрошення кінотворців/-чинь, а також 23 події офлайн, сповнених теплом і глибокими розмовами. Найактивніші подорожі здійснив фільм «Король Лір: як ми шукали любов під час війни» Дмитра Грешка — стрічка про театральних аматорів/-ок, які опинилися в Ужгороді після початку повномасштабного вторгнення. Зусиллями регіональних координаторок Марії Менджул та Марії Симкович показ Мандрівного Docudays UA відбувся в тому ж просторі, де фільмували виставу.
Відкриття Мандрівного Docudays UA в Ужгороді
До заходів наживо долучилися не тільки українські автор(к)и. Наприклад, до міста Кількенні в Ірландії, де проживає українська спільнота, завітала відома у світі документалістка Неаса Ні Чіанайн, авторка стрічки «Юний Платон». Попри складну дорогу та ожеледицю, до нас приїздив польський режисер Пьотр Павлус. Він відвідав показ і обговорення свого фільму «В Україні» одразу в чотирьох містах — Ужгороді, Івано-Франківську, Тернополі та Чорткові. Також Метт Сарнецкі, американський режисер, взяв участь в онлайн-розмові, присвяченій його стрічці «Вбивство журналіста» та темі відновлення справедливості.
Доступність — напрямок і одна з важливих практик, які розвиваються і послідовно втілюються командою проєкту. Це передусім створення фільмів з аудіодескрипцією, організація заходів у комфортних для всіх просторах та постійна тематична комунікація. Під час 20 Мандрівного відбувся показ для людей з порушенням зору стрічки «Ptitsa» Аліни Максименко в Полтаві, захід до дня інклюзії у Харкові, який супроводжувався показом та обговоренням «Оази» Жюстін Мартін, а також семінар та екскурсія по доступності в Ужгороді.
Розвиваючи доступність, стрічки та дискусії Мандрівного демонструвалися і транслювалися в онлайн-кінотеатрі DOCUSPACE: 19 релізів фільмів, стрим за участі режисера Метта Сарнецкі про «Правосуддя через кіно» та три правозахисні розмови від RIGHTS NOW!
Спеціальною подією цьогорічного фестивалю стали покази фільму «Нескорений Херсон» від наших партнерів Медіаплатформи «Вгору». Це кіно про роботу херсонських журналістів/-ок. З початку повномасштабного вторгнення кореспондент(к)и видання фіксували все, що відбувалося в місті. Разом із херсонцями вони пережили захоплення обласного центру росіянами, мітинги, окупацію та звільнення рідного міста. У фільмі зібрані унікальні кадри, що показують, якими були для Херсона та його мешканців/-ок останні півтора року. У Бориспіль, Івано-Франківськ, Вишнівець, Чортків, Кременчук, Кривий Ріг та двічі у Херсон завітала команда «Вгору» — режисер Устин Данчук, журналістки Ліза Жарких, Ірина Ухваріна і директорка Медіаплатформи Ілона Коротіцина. Ще у шести містах та селах нам вдалося створити емоційну та плідну онлайн-розмову.
Три координатори об'єдналися регіонами і провели спільний телеміст. Григорій Курачицький з Маріуполя, який нині перебуває у Дніпрі, Олег Охредько з Бердянська, який нині переніс фестиваль до Чорноморська, і Юрій Чумак із Чугуєва, який наразі мешкає в Черкасах, зібрали своїх глядачів/-ок онлайн для спільного перегляду та обговорення фільму «89 днів». До них долучився харків’янин, режисер фільму Павло Дорогой. Традиційно фільми показували в хабах, навчальних закладах, бібліотеках, культурних центрах. З’явилися нові формати: крім уже звичних показів проводили творчі майстерні, тренінги, екскурсії містом, фотоконкурси та камерний концерт документально-терапевтичного проєкту«WARНЯКАННЯ» в Кременчуці.
Розмова з героїнею фільму «Аполонія, Аполонія» після показу в Кременчуці
У Харкові в межах міждисциплінарної мистецької програми DOCU/СИНТЕЗ експонувалася аудіоінсталяція на основі проєкту Центру міської історії у Львові «Документування досвідів війни. Щоденники та сни війни». Відвідувачі та відвідувачки артпростору слухали особисті переживання людей з різних куточків України.
Майбутнє неможливе без знання історії, тому команда фестивалю втілила спецпроєкт «Любов, правда і відеокасети»: спогади про 20 років роботи Мандрівного Docudays UA. Це збірка шести розмов із регіональними координатор(к)ами: із Вікторією Верес — про виклики фестивалю за кордоном; Ніною Хомою — про права людини й досягнення справедливості; Євгенією Бардяк — про Мандрівний, якому перешкоджали СБУ та влада в часи Януковича;Андрієм Воликом — про упередження та Мандрівний у громадах; Володимиром Ханасом — про визначних людей; із засновниками фестивалю Геннадієм й Ігорем Кофманами — про те, як народився Мандрівний Docudays UA. Матеріали доступні на сайті Лірум, партнерського видання фестивалю, медіа про нову українську культуру.
Як кожен і кожна з нас може допомогти відновленню України? На яку підтримку може розраховувати Україна і що має бути в засадах розвитку нашої держави? За відповідями Мандрівний фестиваль звернувся до Декларації Лугано, в основі якої — сім принципів, що визначають початок процесу відновлення, його критерії та методи.
дискусія за участі Павла Клімкіна та Сергія Бориса в межах правозахисної програми Мандрівного Docudays UA
У партнерстві з правозахисною програмою RIGHTS NOW! відбулися три дискусії в різних куточках України: Ужгороді, Івано-Франківську та Кременчуці. Обговорювали тему «Відбудова України: як громадян(к)ам впливати на ухвалення владою рішень» за участі Олександра Солонтая, директора програм практичної політики «Інституту Політичної Освіти», одного з розробників Принципів Лугано, та Віталія Селика, директора БФ «Сміливі», співзасновника волонтерської ініціативи «Сміливі відновлювати». Міркували про «Майбутні мир та безпеку: яким буде світ без росії?», запросивши Павла Клімкіна, українського дипломата, главу МЗС України у 2014–2019 роках і Сергія Бориса, редактора медіа «Курс». Також торкнулися теми культури й деколонізації на дискусії «Як починати будувати сильну країну вже зараз?» із давніми друзями фестивалю Миколою Давидюком — політологом, автором книг «Як працює путінська пропаганда» та «Як зробити Україну успішною», й Антоном Слєпаковим — лідером гурту «ВГНВЖ», одним із авторів музичного благодійного проєкту «WARНЯКАННЯ».
Завершився Мандрівний Docudays UA показом та обговоренням фільму «Юний Платон» Неаси Ні Чіанайн і Деклана МакҐрата у Тернополі 27 грудня. Автор(к)и ірландської стрічки рефлексують про сучасний Белфаст і проживання травми, що знайшло відгук і в української аудиторії.
Більш детально про мандри цьогорічного Docudays UA читайте на сайті проєкту. Незабаром команда також підіб’є детальні підсумки подорожі в цифрах.
Фото: Дмитро Шацький, Віталій Дячук, Ярослав Дюленко, Ксенія Опря, Костянтин Ботигін.
_______________
20 Мандрівний Docudays UA відбувся за підтримки Посольства Швеції в Україні, Посольства Швейцарії в Україні, Посольства США в Україні. Думки, висновки чи рекомендації не обов'язково відображають погляди урядів, благодійних організацій чи компаній цих країн. Відповідальність за зміст публікації несуть винятково її автор(к)и.
«Докудейз» — це неприбуткова громадська організація, що реалізує культурні та просвітницькі напрямки й проєкти на перетині кіно та прав людини в Україні й за кордоном. З-поміж них: Міжнародний фестиваль документального кіно про права людини Docudays UA та Мандрівний міжнародний фестиваль документального кіно про права людини Docudays UA, Мережа кіноклубів медіапросвіти з прав людини Docudays UA DOCU/CLUB, правозахисна програма RIGHTS NOW!, онлайн-кінотеатр DOCUSPACE, платформа розвитку української кіноіндустрії DOCU/ПРО й майстерня документалістики DOCU/КЛАС, а також Міждисциплінарна мистецька програма Docudays UA DOCU/СИНТЕЗ і «Архів війни», започаткований спільно з ініціативою INFOSCOPE.