Українські проєкти на DOK Industry: феміністичне кіно, VR/AR та війна очима жінок

07 жовтня 2022

Зустрічайте другу частину українських проєктів, що братимуть участь в індустрійній платформі DOK Leipzig. У нашому мінігіді знайомимо вас із напрямками роботи в межах події. Про відбірковий процес загалом, а також про кожний фільм зокрема, ми попросили розповісти координаторку платформи DOK Industry.

Чотири проєкти на чолі з українськими режисер(к)ами були відібрані для різних напрямків індустрійної платформи фестивалю документального кіно та анімації в Лейпцигу: «Трішки чужа» реж. Світлана Ліщинська (DOK Co-Pro Market), «Мир для Ніни», реж. Жанна Максименко-Довгич (DOK Preview Training), «По-батькові» реж. Марія Пономарьова (DOK Short n’ Sweet) та «Свіжі спогади» реж. Ондржей Моравець, Володимир Колбаса (DOK Exchange).


Критеріями відбіркового процесу ділиться Надя Теннштедт, координаторка індустрійної платформи DOK Leipzig: «Ми зосереджуємося на креативних авторських кінематографічних проєктах з виразною точкою зору, які націлені на міжнародну аудиторію. Ключову роль також відіграє доступ виробничої команди до теми та героїв/-нь. Ми хочемо підтримувати кінематографістів/-ок, які розповідають історії про власні спільноти або мають глибоке розуміння, емпатію та знання про спільноту та тему фільму, залучаючи до процесу людей із самої спільноти».

 

DOK Co-Pro Market

Подія створена для спілкування та пошуку фінансування нових проєктів. Її учасники/-ці отримують ексклюзивний доступ до багатогранного німецького та міжнародного ринків документального кіно. Проєкти для участі відбирає комітет, до складу якого входить не тільки команда DOK Industry, але й залучені експерт(к)и. 

«У фільмі “Трішки чужа” режисерка Світлана Ліщинська, яка народилася в Україні, знімає чотири покоління жінок своєї сімʼї, що втратили свою національну ідентичність через тривалу імперіалістичну політику Москви. Стрічка з потужною візуальною складовою та монтажним рішенням допомагає глибше зрозуміти складність мінливої ситуації з розвʼязанням питання нечіткого самовизначення українців/-ок, які мають спільну історію з Росією», — коментує проєкт Надя Теннштедт.

 


Трішки чужа

Режисерка: Світлана Ліщинська

Продюсерка: Анна Капустіна


2021 рік. Режисерка Світлана з Маріуполя знімає своїх родичок, які втратили національну ідентичність через тривалу імперіалістичну політику Москви. У 2022 році Росія вдирається до України та знищує Маріуполь. Як це вплине на свідомість та ідентичність цієї сімʼї?


DOK Preview Training

Для цього напрямку DOK Leipzig відбирає сім завершених проєктів, розроблених у співпраці з провідними освітніми ініціативами з усієї Європи, а також з міжнародними партнерськими ринками. Ці фільми перебувають на етапі пошуку фестивальних прем’єр, додаткового фінансування та партнерів/-ок з дистрибуції.

Надя Теннштедт ділиться враженнями від проєкту:

«“Мир для Ніни” зосереджується на матері-українці, яка прагне справедливості для свого сина, вбитого російськими найманцями під час захисту Донецького аеропорту у 2015 році. Ця історія дуже актуальна, і її слід розповісти зараз, адже заднім числом стало зрозуміло, що різня в Донецькому аеропорту була похмурим попередженням про майбутні події. Це нагадує нам про тривалу агресію, від якої потерпала Україна, — агресію, що почалася задовго до повномасштабного вторгнення Росії».

 



Мир для Ніни

Режисерка: Жанна Максименко-Довгич

Продюсер(к)и: Люба Кнорозок, Деа Гʼїновці

 

Біль утрати штовхає матір оборонця Донецького аеропорту, замордованого російськими найманцями, боротися за покарання воєнних злочинців в українських та міжнародних судах. Слідство може тривати довше, ніж її життя. Проте Ніна не здається та намагається вижити психологічно. Чи можливо це взагалі — примиритися з утратою найдорожчих на війні?

 

DOK Short n’ Sweet

Це презентація короткометражних документальних та / або анімаційних проєктів, з метою пошуку фінансування й дистрибуції.

«У фільмі “По-батькові” режисерка-феміністка з України, Марія Пономарьова, подається на громадянство Нідерландів і має вирішити, чи зберігатиме частину по-батькові у власному імені. Це спонукає її задуматися над своєю ідентичністю і дослідити її», — розповідає Надя Теннштедт.



По-батькові

режисерка і продюсерка Марія Пономарьова

 

«Моє повне імʼя — Марія Володимирівна Пономарьова. У жодному з моїх міжнародних документів не написано, що моє по-батькові — “Володимирівна”. І я не можу вирішити, чи хочу вимагати, щоб його згадали, чи хочу назавжди стерти його». Вікіпедія визначає по-батькові як «складову особистого імені, засновану на імені батька». В цьому особистому короткометражному документальному фільмі, що базується на закадровій оповіді, режисерка-феміністка з Києва Марія Пономарьова, яка живе в Амстердамі, досліджує це поняття — як парадоксальний концепт патріархального спадку і як предмет любові та ненависті водночас.

 

DOK Exchange Showcase

Це програма з інтерактивного та імерсивного способів оповідання історій, яка дає можливість спілкуватися з експерт(к)ами, знайомитися з незавершеними роботами й підтримувати зв’язок із міжнародною XR-спільнотою.

«“Свіжі спогади” Володимира Колбаси та Ондржея Моравця — це чорно-білий інтерактивний анімаційний документальний фільм у віртуальній реальності; хроніка кількох людських історій війни в Україні, розказана від першої особи — головної героїні Аліси. Цей нагальний і зворушливий проєкт має сильний концепт і бачення творчої команди та повинен бути реалізований якомога швидше»,— вважає Надя Теннштедт.


Свіжі спогади

Режисери: Ондржей Моравець, Володимир Колбаса

Продюсери: Робін Пултера, Вадим Махітка

   

Чи можете ви уявити, що ваше помешкання раптово опинилося у вирі війни? Проєкт змішаної реальності Fresh Memories використовує новітні технології VR/AR, щоби перенести вас у власну квартиру, яка незабаром піддасться вторгненню під час війни в Україні. Як протагоніст/-ка, ви спочатку досліджуватимете приміщення, поступово знаходячи артефакти, що розкривають історії людей, які втратили домівки або навіть життя під час війни в Україні. Поки ми стежимо за кожною історією, квартира поступово руйнується. Стіни тріскаються, стеля падає, і ми опиняємося в зруйнованому українському місті. Перед нами стоїть виклик допомогти відбудувати Україну нехай навіть із власної безпечної квартири  та створити нові спогади, сповнені надії.

 

Про інші українські проєкти та ініціативи платформи DOK Industry читайте тут. Нагадаємо, що у межах Лейпцизького міжнародного фестивалю документального та анімаційного кіно також будуть представлені українські фільми та окрема програма Spotlight on: Docudays UA 2022

Чільне фото: кадр з фільму «Трішки чужа».

_________

Програма Spotlight on: Docudays UA 2022 стала можливою завдяки підтримці Федерального Уповноваженого з питань культури та медіа Німеччини (BKM). Завдяки підтримці Українського інституту, Гете-Інституту та Гете-Інституту в екзилі, додаткова кількість кінематографістів/-ок та делегацій з України зможе взяти участь у фестивалі та скористатися індустрійними можливостями в Лейпцигу.

22 МІЖНАРОДНИЙ ФЕСТИВАЛЬ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО КІНО ПРО ПРАВА ЛЮДИНИ
 6 — 13 
червня 2025
«Виявляється, це нам треба вчитися в українців»: Grand voyage кіноклу…
Культурна дипломатія
22 листопада 2024
«Виявляється, це нам треба вчитися в українців»: Grand voyage кіноклубів у Париж
Культурна дипломатія
22 листопада 2024
Відкриваємо прийом фільмів на Docudays UA-2025
Новини
01 серпня 2024
Відкриваємо прийом фільмів на Docudays UA-2025
Новини
01 серпня 2024
ГО «Докудейз» запускає проєкт LAB: DOCU/СИНТЕЗ х Архів війни
Новини
26 липня 2024
ГО «Докудейз» запускає проєкт LAB: DOCU/СИНТЕЗ х Архів війни
Новини
26 липня 2024