Цього літа ми започаткували стипендійну програму спільно з Deutsche Filmakademie e.V. у межах діяльності ініціативи підтримки DOCU/HELP для кінематографістів/-ок. За місяць незалежне міжнародне журі опрацювало понад 400 заявок з проєктами різних жанрів і форматів. Ми вдячні всім аплікант(к)ам і раді оголосити стипендіатів/-ок програми FILMBOOST.
Кожен/-а фіналіст/-ка отримає 5000 євро у період з 15 вересня по 31 грудня поточного року включно. Стипендія допоможе створити авторські мистецькі висловлювання, що осмислюють події війни та її наслідки, а також українську дійсність на політичному, суспільному, економічному, правовому та особистісному рівнях.
Зустрічайте фіналістів/-ок програми FILMBOOST:
Короткий анімаційний фільм
Анастасія Фалілеєва. I died in Irpin / Я померла в Ірпені;
Дмитро Лісенбарт. The boy and the city / Хлопчик і місто.
Анімаційний доку-фікшн
Володимир Ковбаса. Fresh Memories / Свіжі спогади VR;
Проєкт анімаційного повнометражного документального фільму
Юрій Шилов;
Повнометражний документальний фільм
Олексій Радинський. War in Chernobyl / Війна в Чорнобилі;
Аліна Горлова. The Days I Would Like To Forget / Дні, які хочеться забути;
Максим Наконечний. The Days I Would Like To Forget / Дні, які хочеться забути;
Іванна Хіцінська. Company of Steel / Залізна сотня;
Жанна Максименко Довгич. Peace for Nina / Мир для Ніни;
Марина Нікольчева. Iron Man / One Day I Wish to See You Happy / Залізна людина / Одного дня я хочу побачити, що ти щасливий;
Єлизавета Сміт. Listening to the world / Прислухаючись до світу;
Ольга Бесхмельниціна. Listening to the world / Прислухаючись до світу;
Аліса Коваленко. Frontline / Фронт;
Євген Рачковський. Silent qood / Мовчазна повінь;
Ксенія Кравцова. Glyadelov / Глядєлов;
Світлана Ліщинська. A Bit of a Stranger / Трішки чужа;
Ольга Семак. Demiurge / Деміург;
Юлія Сінькевич. It’s not a full picture / За кадром;
Андрій Котляр. Iron Butterflies / Залізні метелики;
Єгор Трояновський. Roy / Рой;
Денис Воронцов. Gertruda / Ґертруда;
Ольга Стуга. The Second Line / Друга хвиля;
Аделіна Борець. Flowers of Ukraine / Квіти України;
Тарас Ткаченко. Pryimachenko Family / Родина Приймаченків;
Дмитро Грешко. Divia / Дівія;
Ігор Іванько. 3D Reich / 3Д Райх;
Олена Яковицька. Mother of angels / Мати янголів;
Марія Шевченко. Friendship of Peoples / Дружби народів;
Анна Часова. The Puppet Show / Як грати війну;
Тарас Лазер. The Intersection / Перехрестя;
Дмитро Сухолиткий-Собчук. Actor From Shelter / Актор з бомбосховища;
Роман Бордун. Marevo / Марево;
Михайло Волков. On the search of the Pokémon / У пошуках покемона;
Документальний фільм середньої тривалості
Олександр Суровцов. Zoomed Waves / Хвилі на зумі;
Документальний серіал
Юлія Гонтарук. Fortress Mariupol / Фортеця Маріуполь;
Юрій Грузінов. #CINEMAGROUP / #ГРУПАКІNO;
Володимир Яценко. #CINEMAGROUP / #ГРУПАКІNO;
Короткометражний документальний фільм
Тарас Співак. Black Sea Matters / Справи по-чорноморськи;
Ганна Тиха. Kilometer / Кіломет;
Тета Цибульник. Nucleus / Ядро;
Ігровий повнометражний фільм
Марися Нікітюк. Cherry blossom / Цвіт вишні;
Нікон Романченко. State / Стан;
Олександра Братищенко. F**king Sensitivity / Грьобана чутливість;
Тетяна Симон. F**king Sensitivity / Грьобана чутливість;
Руслан Батицький. Blindsight / Сліпобачення;
Філіп Сотниченко. Honeymoon / Медовий місяць;
Микола Засєєв. Dawn Chorus / Ранковий хор;
Ілля Волинець-Тріфонов. Dawn Chorus / Ранковий хор;
Валерія Сочивець. Round Table, Square Shape / Круглий стіл квадратної форми;
Валерія Кальченко. Shtuka / Штука;
Ігор Савиченко. I do not remember this war / Я не пам’ятаю цю війну;
Семен Мозговий. Chrysanthemum Day / Свято хризантем;
Анна Яценко. The Tragedy / Трагедія;
Сергій Лисенко. We’re here from CINC / Ми від Главкому;
Михайло Маслобойщиков. The City / Місто;
Андрій Гулянич. Demons / Демони;
Станіслав Битюцький. Inheritance / Спадок;
Денис Іванов. Kai / Кай;
Ігровий короткометражний фільм
Владлен Одуденко. Alive / Жива;
Надія Парфан. The Annunciation / Благовіщення.
Нагороду від Irish Filmmakers supporting Filmmakers за підтримки Element Pictures & Screen Directors Guild of Ireland — 2000 євро та послуги ірландської постпродакшн-компанії Outer Limits на тиждень постпродакшну — здобув документальний короткометражний проєкт «81» Лі Білецької (Li Biletska).
Процес відбору та результати коментують партнери програми, міжнародне журі проєкту та директорка індустрійної платформи DOCU/ПРО.
Анне Леппін, генеральна директорка Німецької кіноакадемії:
«Ми всі в Німецькій кіноакадемії дуже щасливі, що нам вдалося створити цю стипендіальну програму за такий короткий термін і організувати фінансування для продовження цих 60-ти справді потужних кінопроєктів. Ми також хотіли, щоб FILMBOOST став символом солідарності з українськими колегами/-жанками. Кінокультура є важливою для ідентичності народу України та знаковою для людей у Європі та світі. Ми задоволені рішенням журі та з нетерпінням чекаємо на знайомство зі стипендіат(к)ами та супровід їхніх цікавих та важливих проєктів».
Дар’я Бадьор, кінокритикиня-фрілансерка, редакторка та журналістка:
«Насамперед я дуже вдячна бути частиною цього; дякую, що запросили мене як експертку. Я надзвичайно щаслива, що мала змогу побачити різні кінопроєкти, над якими працюють українські кінематографіст(к)и. Багато з цих проєктів обіцяють захопливі фільми та розвиток як для своїх творців, так і для глядачів/-ок. Я бажаю їм удачі й з нетерпінням чекаю можливості подивитися їх на екрані. Щодо процедури відбору: я рада, що Docudays UA це зробив, адже команда фестивалю вміє вирішувати надзвичайно складні завдання, а також має довіру української кіноспільноти. Проте я б також запропонувала подумати про те, щоби посилити вимоги до рекомендаційних листів. Адже дуже часто виникали ситуації, коли призначені продюсер(к)и або партнери в проєкті-заявці писали рекомендаційні листи для заявників. Тут є певний конфлікт інтересів. Але загалом я вважаю, що це був важливий досвід для всіх учасників/-ць! Ще раз дякую за запрошення».
Анна Мачух, виконавча директорка Одеського міжнародного кінофестивалю:
«Я була дуже рада стати частиною журі програми FILMBOOST. Ознайомившись за період роботи зі 179-ма заявками від наших кінематографістів/-ок, можу з упевненістю сказати, що українському кіно — бути! Війни та кризи — це завжди поштовх до творчості та розвитку. Хотілося б, щоби наша країна уникнула такої долі й наш кінематограф розвивався своїм, мирним шляхом. Але життя склалось інакше, і такі програми, як FILMBOOST, життєво необхідні для того, щоби кіноіндустрія продовжила своє існування, а історії, які народились у ці місяці, були реалізовані».
Юлія Коваленко, кандидатка культурології, кінокритикиня, програмерка Міжнародного фестивалю документального кіно про права людини Docudays UA:
«Тут, вочевидь, міг би бути оптимістичний текст про те, як важко було деколи обирати переможців/-ниць з-поміж такої кількості захопливих ідей і конкурентоспроможних напрацювань, як і про те, що кожен вибір, зрештою, став не компромісним, а щирим рішенням. І це було б щирою правдою. Утім, я переконана, що замість мого тексту про це скоро засвідчать самі фільми. Я ж натомість хочу скористатися цим приводом, аби подякувати всім аплікант(к)ам за те, що їхні роботи надали можливість відчути мою / нашу (не)самотність. Упізнавані історії й переживання, схожі досвіди й мотивації, непрості рішення, які чимало з нас болісно ухвалювали впродовж останніх пів року, на тлі вигорання внаслідок війни за останні вісім років. Зрештою, усі отримані заявки складаються в певний портрет країни, у якій люди — від західних до східних кордонів, від півночі до півдня — проживають схожі проблеми й радості, горе й успіхи, мають спільні цінності й дискурси. Ця цінна єдність і (не)самотність — це те, що попри все дарує щирий оптимізм. Побачимося на показах українського кіно!».
Мартіна Блейс, очільниця Berlinale Co-Production Market:
«Брати участь у цій прекрасній ініціативі як представниця журі — справжня честь. Багато українських проєктів були мені знайомі з минулих років, а все-таки, я була справді вражена ряснотою, різноманіттям та надзвичайно потужною якістю поданих проєктів, і, не в останню чергу, стійкістю кінематографічної спільноти, яка воліє втілити сильний український контент у життя, донести його світові, незважаючи на неймовірно важкі умови для творчості під час війни. Я б тільки хотіла, аби ми могли підтримати всіх кінематографістів/-ок у цьому прагненні, через те, що необхідність підтримки очевидна, буквально в кожному випадку».
Віктор Глонь, кінознавець, перекладач, редактор:
«Я був надзвичайно здивований, побачивши такий широкий спектр ідей, що охоплюють практично всі можливі кіножанри та масштаби виробництва: від короткометражних DIY-фільмів до високобюджетних серіалів; від інтимних особистих історій до амбітних універсальних наративів… Звісно, повномасштабне російське вторгнення підкосило українську кіноіндустрію сьогодні, але воно також зробило наш творчий потенціал більш цілеспрямованим, і навіть безпосереднім.
Звісно, журі було складно вибрати лише 60 проєктів для підтримки. І все ж таки надихає усвідомлення того, що існує так багато потенціалу, що очікує на наступний Filmboost або на подібну програму. Яку, я впевнений, чудова команда Docudays UA вже прагне організувати».
Дар’я Бассель, директорка індустрійної платформи DOCU/ПРО:
«Здається, українське кіно завжди існує «попри», а не «завдяки». Кожна криза: економічна, політична — на жаль, як показує історія, дорівнює одному загубленому кінематографічному поколінню. У лютому й березні здавалось, що молоде покоління українських кінематографістів/-ок стане черговою загубленою генерацією. Але зараз є надія, що цього разу історія складеться по-іншому. Безпрецедентна підтримка іноземних партнерів, за яку я безмежно вдячна, свідчить, на мою думку, про те, що українське кіно вже зайняло певну важливу позицію на міжнародному ринку. І це результат нашої з вами роботи. Не зупиняймося».
Невдовзі ми детально розповімо про кожен проєкт-переможець на офіційних сторінках, а також представимо учасників й учасниць програми. Слідкуйте за оновленнями та вболівайте за розвиток української кіноіндустрії.
FILMBOOST започатковано ГО «Докудейз» та Deutsche Filmakademie e.V. за сприяння Уповноваженого Федерального уряду Німеччини з питань культури та медіа та Гете-Інституту.