Переможці та переможниці Docudays UA-2020

02 травня 2020

17 Міжнародний фестиваль документального кіно про права людини Docudays UA оголосив переможців та переможниць. Однак Docudays UA на цьому на завершується: більшість стрічок фестивальної програми можна переглянути на DOCU/SPACE до 10-го травня включно. 

 

Цього року фестиваль встановив низку рекордів: понад чотири тисячі хвилин безкоштовного актуального документального кіно онлайн, 250 віртуальних зустрічей у секції для професіоналів DOCU/ПРО, 70 фільмів з адаптованими субтитрами для людей з порушеннями слуху і три фільми зі звукописом для незрячих. Дві церемонії і 18 подій RIGHTS NOW! перекладені жестовою мовою. Щоденні онлайн-вечірки найкращої електронної музики від партнерів з бару «Хвильовий». А тепер вітаємо власників та власниць нагород!

 

МІЖНАРОДНИЙ КОНКУРС DOCU/СВІТ

 

Журі:

  • Клер Сімон
  • Дарія Бадьйор
  • Хосе-Рамон «Мон» Рівас

 

ГОЛОВНИЙ ПРИЗ 


Земля блакитна, ніби апельсин / Ірина Цілик / Україна, Литва /2020


Ми вирішили віддати нагороду журі в конкурсі DOCU/СВІТ фільму, який вражає креативністю режисерських рішень і позитивністю персонажів, який доводить нам, що створення фільму у жорстких умовах також може бути актом витривалості та позитивного впливу на родину та спільноту.

 

СПЕЦІАЛЬНА ВІДЗНАКА

 

Причина / Андрес Фіґередо  / Венесуела / 2019 

 

По-перше, ми хотіли б віддати спеціальну відзнаку фільму, в центрі уваги якого опинився світ, де права людини постійно порушуються, фільму, який дає голос забутим. За сміливість, за створення такої необхідної стрічки в країні, де кіновиробництво – це соціальний активізм.

 

НАЦІОНАЛЬНИЙ КОНКУРС DOCU/УКРАЇНА


Журі:

  • Владан Петковіч
  • Мікель Опструп
  • Антельм Відо

ГОЛОВНИЙ ПРИЗ


Земля блакитна, ніби апельсин / Ірина Цілик / Україна, Литва /2020


Ми з радістю дивилися цікаву програму українських документальних повнометражних фільмів. Вона створює широку і різноманітну картину українського суспільства через усього лише п’ять стрічок. Нагороду в категорії DOCU/УКРАЇНА отримує унікальна оповідь про сім’ю, що складається переважно з творчих і чутливих жінок. Обороняючи свою територію перед обличчям війни, їм вдається перетворити власний досвід на рефлексивну, значущу дію, що приносить задоволення. Аналогічно, режисерка трансформує їхню історію на складну та багатошарову роботу з дивовижним метааспектом, який водночас ставить під питання і прославляє форму документального кіно.

 

КОНКУРС КОРОТКОМЕТРАЖНИХ ФІЛЬМІВ DOCU/КОРОТКО


Журі:

  • Владан Петковіч
  • Мікель Опструп
  • Антельм Відо

 

ГОЛОВНИЙ ПРИЗ

 

Ґрейкі / Енрік Рібес / Іспанія / 2019


Це є досягненням – зробити так, щоб конструкція склалася в цілісний емоційний досвід. Саме це відбувається в цьому фільмі. Закадровий голос – ніби ти слухаєш жінку в напівтемряві французького кафе. Архів – ніби ти сидиш у спогадах жінки, спостерігаючи за екраном на внутрішній стороні її лоба. Реконструкції розширюють промовлені слова. Іншими словами, це фільм, що розгортається у тебе перед очима тут і зараз – попри той факт, що в ньому немає жодного кадру з життя тут і зараз.

 

Прекрасна історія дитини, яка намагається зрозуміти непридатний для усвідомлення, травматичний світ свого любого батька. З неочікуваним поворотом, коли на місце дівчинки приходить доросла жінка. Ми не будемо тут розкривати цей поворот. Ви мусите подивитися «Ґрейкі» власними очима. Найкраще – до того, як самі станете батьками.

 

СПЕЦІАЛЬНА ВІДЗНАКА

 

Колообіг  / Олексій Радинський  / Україна / 2020 


Програма DOCU/КОРОТКО була надзвичайно різноманітною з погляду форматів, тем і бачень з-поміж 12 коротких документальних фільмів, що до неї входили. Ми вирішили віддати спеціальну відзнаку фільму, що вирізняється неоповідним характером, чия простота, ясність і стислість дозволяє за короткий проміжок часу передати ландшафт міста Києва. Відстежувальний кадр з вікон потяга стає рухомим дзеркалом мутацій міста, фізичних слідів його сучасності та минулого. І як потяги завжди повертаються до точки відправлення, відмотуючи ландшафти вперед і назад, так і минуле весь час змінюється сучасністю в русі по колу.

 

НОМІНАЦІЯ «RIGHTS NOW!»


Журі:

  • Енвер Джуліман
  • Олена Розвадовська
  • Олег Сенцов

 

ГОЛОВНИЙ ПРИЗ

 

Опівнічний мандрівник / Хассан Фазілі / США, Катар, Канада, Сполучене Королівство / 2019


Хассан Фазілі від першої особи показує небезпеки, з якими стикаються біженці, що шукають притулку, і любов між членами однієї сім’ї, яка змушена тікати. Нагороду присуджено за чудове поєднання перспектив, що змальовує яскравий і обнадійливий портрет сім’ї, а також засуджує кризу біженців. За сильних і достовірних персонажів і за здатність режисера кінематографічно передати актуальну й універсальну тему так, щоб залучити й мотивувати глядача доєднатися до розвитку чи ж вирішення питання, про яке йдеться у фільмі.

 

СПЕЦІАЛЬНА ВІДЗНАКА


Будда в Африці / Ніколь Шефер / ПАР, Швеція / 2019

 

Фільм піднімає тему ідентичності, місця особистості в суспільстві, свободи вибору та місця релігії у шкільній системі через історію цікавого персонажа – малавійського підлітка, який розривається між своїм африканським корінням та китайським вихованням. Крім того, він дає нам, глядачам, новий кут зору на умови, у яких зростають підлітки в сучасній Африці.

 

СПЕЦІАЛЬНА ВІДЗНАКА

 

War Note / Роман Любий / Україна / 2020

 

Журі вирішило не оцінювати цей фільм у конкурсі й виокремити його, адже будь-який фільм про війну в Україні дуже важливий, найбільш важливий, і це не підлягає обговоренню.

 

 

НАГОРОДА ПІДЛІТКОВОГО ЖУРІ

 

Журі:

  • Аліса Пащенко
  • Лео Джішіашвілі
  • Рагнеда Костян
  • Данило Єрмаков
  • Марія Федорченко

 

ГОЛОВНИЙ ПРИЗ

 

Безсмертний / Ксенія Охапкіна / Естонія, Латвія / 2019

 

Ми, підліткове журі, обрали переможцем фільм «Безсмертний». Стрічка зачіпає проблеми тисяч понівечених людських доль. Головними героями картини є діти, а місто — фоном і символом системи, з якої не можуть вирватись декілька поколінь. Разом з вражаючою драматургією можна також відзначити чудовий відеоряд: операторська робота, монтаж і кольорокорекція виглядають цілісно й органічно, передаючи атмосферу і настрій. Фільм побудовано на ритмах — візуальних і звукових, які додатково поглиблюють метафоричність, у котрій кожен/-на зможе віднайти щось своє. У стрічці нічого не показано просто так, кожен кадр пов’язано з десятками інших — саме це породжує відчуття цілісності й завершеності. «Безсмертний» — це саме той випадок, коли візуальні зв’язки породжують зв’язки смислові. Однією з основних проблем у фільмі є процес залучення дітей до війни. Виховання в умовах безкінечної мілітаризації у сучасному світі є дуже важливим питанням, якого, на наш погляд, не мало б існувати. Під час перегляду нам вдалось повністю зануритися в атмосферу індустріального міста і відчути себе його частиною. По-новому поглянути на те, з чим можуть зіштовхнутися дорослі й діти в ХХІ столітті.

 

СПЕЦІАЛЬНА ВІДЗНАКА


Панки / Масья Омс / Нідерланди / 2019

 

Ми вважаємо фільм «Панки» вартим уваги передусім через винятковість і доповненість сюжетної композиції: стрічка є доказом того, що комплексний конфлікт і видимі зміни персонажів не є «привілеями» ігрового кіно. «Панкам» притаманна певна багаторівневість: можемо бачити драматургію на рівні окремих героїв, на рівні взаємодії між ними і на рівні відносин цих героїв із суспільством і, зрештою, неосяжним зовнішнім світом. Візуально фільм також є дуже вдалим: часто ми спостерігаємо за героями через портретну зйомку, що є доречним для теми фільму.  Ми ніби можемо бачити, що відбувається всередині героїв. А саме це так сильно цікавить і непокоїть представників іншого рівня, із яким вони взаємодіють тісно й доволі специфічно, — суспільства.

 

НАГОРОДА «CURRENT TIME» 

 

Опівнічний мандрівник / Хассан Фазілі / США, Катар, Канада, Сполучене Королівство / 2019


Завжди дуже складно обрати найкращий фільм у правозахисній секції фестивалів. По-перше, через те, що фестивалі, де відбувається регіональна прем’єра фільму, а не міжнародна, мають можливість створити дуже потужну вибірку – так би мовити, crème de la crème кіно. По-друге, через те, що правозахисна секція включає таке широке різноманіття тем, серед яких усі важливі; за таких умов зробити вибір видається неможливим.

 

Тож цього року ми вирішили, що нагороду «Current Time» отримає фільм, який не лише робить визначний внесок у дискусію про людську гідність, свободу та рівність, а й фільм, який самим фактом свого створення виконує завдання – застосувати принципи прав людини на користь героїв цього фільму. Цією нагородою ми відзначаємо сміливість кінорежисера, визнаємо та бажаємо підтримати його на довгому шляху до порятунку та свободи.

 

ПРИЗ ІМЕНІ АНДРІЯ МАТРОСОВА ВІД ОРГАНІЗАТОРІВ ФЕСТИВАЛЮ

 

War Note / Роман Любий / Україна / 2020


За трепетну, безмежну любов до людей і життя. За відчайдушну чесність відкриття нових несподіваних якостей світу, який досі здавався зрозумілим.

 

ПРИЗ ГЛЯДАЦЬКИХ СИМПАТІЙ

 

War Note / Роман Любий / Україна / 2020

 

 

 

 

 

 

 

22 МІЖНАРОДНИЙ ФЕСТИВАЛЬ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО КІНО ПРО ПРАВА ЛЮДИНИ
 6 — 13 
червня 2025
«Виявляється, це нам треба вчитися в українців»: Grand voyage кіноклу…
Культурна дипломатія
22 листопада 2024
«Виявляється, це нам треба вчитися в українців»: Grand voyage кіноклубів у Париж
Культурна дипломатія
22 листопада 2024
Відкриваємо прийом фільмів на Docudays UA-2025
Новини
01 серпня 2024
Відкриваємо прийом фільмів на Docudays UA-2025
Новини
01 серпня 2024
ГО «Докудейз» запускає проєкт LAB: DOCU/СИНТЕЗ х Архів війни
Новини
26 липня 2024
ГО «Докудейз» запускає проєкт LAB: DOCU/СИНТЕЗ х Архів війни
Новини
26 липня 2024