З 7-го серпня на docuspace.org стартує новий сезон, у фокусі якого – Білорусь. Навколо показу фільму «Чисте мистецтво» ми підготували онлайн-зустрічі, які знайомитимуть з білоруською мистецькою спільнотою та розповідатимуть більше про те, з якими проблемами стикаються сучасні білоруські активіст(к)и та правозахисники(ці).
Усі онлайн-трансляцій можна буде переглянути мовою оригіналу на фестивальному Youtube-каналі, а з синхронним перекладом на українську – на docuspace.org та Facebook-сторінці Docudays UA.
ПРОГРАМА ОНЛАЙН-ПОДІЙ
14 СЕРПНЯ, 19:00
ВІДТІНКИ ПРОТЕСТУ. ЯК МИСТЕЦТВО ДОПОМАГАЄ У БОРОТЬБІ ЗА ПРАВА ЛЮДИНИ?
Літо у Білорусі видалося спекотним в усіх сенсах. До політичної напруги, яка була очевидною в передвиборчий період, додалася соціальна, викликана пандемією COVID-19. Ситуацію погіршила ескалація репресій з боку влади. Усі ці події висмикнули навіть аполітичних білорусів зі звичного ритму життя і підштовхнули висловити власну думку.
У таких умовах реакція білоруських митців теж не забарилася. Яскравий приклад — відкриття галереї «Арт-Білорусь» з QR-кодами замість картин відомих художників з колекції одного з кандидатів в президенти. Чому без картин? Тому що їх конфіскувала влада. Так білоруське мистецтво реагує на дійсність власною мовою, попри цензуру, обмеження прав і свобод людини, своєрідний культурний вакуум.
Що відбувається з правами людини у Білорусі? Як цензура тисне на мистецтво? Як білоруська дійсність впливає на сусідні країни? І як складається життя митців у Білорусі, які не мовчать і протестують за допомогою мистецтва?
Спікер(к)и:
Олександра Матвійчук, голова правління ГО «Центр громадянських свобод». Україна.
Міхаіл Ґулін, художник, перформер, куратор. Білорусь.
Модератор: Андрій Куликов, журналіст.
21 СЕРПНЯ, 19:00
TÊTE-À-TÊTE: МАКСИМ ШВЕД & МАКСИМ КАРПИЦЬКИЙ
Одним з відомих лозунгів травневих протестів у Парижі в 1968 році стала студентська відповідь університетським викладачам-теоретикам: «Структури не виходять на вулиці і не будують барикади». Мовляв, свобода і можливість щось міняти перебувають не в кабінетах, галереях і аудиторіях, а просто неба на площах, проспектах і провулках.
На вулиці виходить і герой фільму Максима Шведа «Чисте мистецтво» — художник-абстракціоніст Захар Кудін. Надихаючись різнобарвними прямокутниками, якими працівниці ЖЕКу замальовують будь-які написи на фасадах будівель Мінську, митець створює абстрактні полотна просто неба. Разом з тим така неординарна артпрактика провокує перехожих на діалоги — про мистецтво, про свободу, про історію і про спільне майбутнє.
Про політичне (у) кіно, про мистецтво як спосіб виходити за межі встановлених структур, про феномен ЖЕК-арту, про вулиці і свободи поговорять режисер фільму Максим Швед і кінокритик Максим Карпицький.
26 СЕРПНЯ, 19:00
DOCU/PRO TALK. ЯК ЗНІМАТИ КІНО В КРАЇНІ, ДЕ НЕ ІСНУЄ КІНОІНДУСТРІЇ?
Під час зустрічі Максим Швед, режисер фільму «Чисте мистецтво», поділиться своїм досвідом роботи над дебютним фільмом. Це 7 щасливих років, від 33 до 40, протягом яких Максиму довелось вирішити багато цікавих питань:
Про свій підхід до монтажу документальних фільмів розповість режисер монтажу стрічки Пйотр Бодак. Наприклад, чому важливо було приїхати до Білорусі, перш ніж розпочинати роботу над «Чистим мистецтвом», а також як працювати з матеріалом, відзнятим іноземною мовою.
Чільне фото: кадр з фільму «Чисте мистецтво»