Docudays UA приєднується до звернення української культурної спільноти до представників влади щодо ситуації навколо Довженко-Центру та фінансування кіногалузі.
Підписати звернення можна за посиланням.
27 травня стало відомо, що проєкт паспорту держфінансування за бюджетною програмою 1806030 «Державна підтримка кінематографії» не затверджений. Як результат, на невизначений період відкладено виплати по зобов’язаннях Державного агентства з питань кіно. Такий стан речей є критичним для багатьох кіновиробників та організацій.
28 травня Національний центр Олександра Довженка повідомляє про настання стану неплатоспроможності. Забезпечення фінансування Національного центру Олександра Довженка передбачено Постановою КМУ від 16 листопада 2001 р. № 1557. Фінансування Центру, що здійснюється за бюджетною програмою 1806030 «Державна підтримка кінематографії», з початку 2020 року так і не розпочалось.
Національний центр Олександра Довженка (Довженко-Центр) — найбільший кіноархів України, в якому зберігається понад 6000 найменувань художніх, документальних, анімаційних українських та закордонних фільмів та тисячі архівних документів з історії українського кіно. Сьогодні Довженко-Центр став однією з найдинамічніших культурних інституцій України з широким міжнародним представництвом у кіногалузі.
Теперішньому керівництву Довженко-Центру вдалося продемонструвати успішний приклад ефективного реформування та результативного менеджменту державної інституції. За кілька років вони перетворили збиткове державне підприємство на фінансово спроможний, сучасний та успішний заклад. Що вагоміше — Довженко-Центр став важливим центром тяжіння для культурної спільноти України, встановив нові стандарти роботи в державному секторі й запровадив інноваційні підходи в роботі з кіноархівом. Довженко-Центр не лише зберігає та науково досліджує українську кіноспадщину, а й робить її надбанням громадськості в Україні та в усьому світі. Зокрема, тільки за минулий рік відбулося відкриття Музею кіно при Довженко-Центрі, яке стало однією з ключових культурних подій України; масштабні ретроспективи української режисерки Кіри Муратової відбулися в Паризькій сінематеці (найстарішому кіноархіві світу), Austrian Film Museum (найбільшому кіноархіві Австрії) та Сеульській сінематеці (Cinematheque Seoul Art Cinema).
Сьогодні в Довженко-Центрі склалася кризова ситуація, яка ставить під загрозу існування інституції та збереження української кіноспадщини в цілому. Внаслідок економічної кризи та карантину через пандемію інфекції COVID-19 Довженко-Центр втратив можливість заробляти своєю діяльністю. Попри те, що від початку системного реформування інституції в 2016 році Довженко-Центр був прибутковим підприємством і сплачував у держбюджет податки та дивіденди.
Довженко-Центр — єдиний член Міжнародної федерації кіноархівів FIAF в Україні. З його зникненням Україна не лише втратить суб’єктність у кіноархівній справі в очах міжнародної спільноти, а й продемонструє неспроможність держави піклуватися про своє культурне надбання.
Профільні інституції та культурна спільнота закликають вжити термінових заходів для порятунку Центру Олександра Довженка та фінансування галузі, та затвердити паспорт фінансування бюджетної програми 1806030 «Державна підтримка кінематографії».