Алісса Саймон: «Кіно сьогодні може дістатися туди, куди раніше не діставалося»

24 березня 2019

До складу журі, що визначатиме переможців у конкурсах короткометражного кіно DOCU/КОРОТКО та українських стрічок DOCU/УКРАЇНА, ми запросили головну програмну директорку Міжнародного кінофестивалю в Палм-Спрінґз, програмну директорку Чиказького міжнародного кінофестивалю та постійну авторку видання Variety Аліссу Саймон. Про те, як впливають цифрові технології на документальне кіно та на глядачів, із гостею поговорила Ольга Куровець.

 

Аліссо, у вас чималий досвід із формування програм для кінофестивалів та з кінокритики. А як сталося, що ви вирішили: кіно – це ваше покликання?

 

Я зацікавилася кіно ще у старшій школі, завдяки хорошому вчителеві англійської, який показував нам короткометражні та повнометражні фільми на уроках. Я досі пам’ятаю одного бідного хлопця, якому довелося вийти з класу, бо він був занадто вражений короткометражкою Мартіна Скорсезе «Конкретна стрижка».

 

Я розвивалася в університеті в Айові, де був сильний кінофакультет. Там я дивилася цікаві фільми, а пізніше почала складати програму для спеціальної студентської організації Bijou. Далі я вирішила вивчати історію, англійську мову та історію мистецтва в Єлі, де записалася на багато дисциплін із кіно і долучилася до Єльської кіноспільноти. Згодом мій улюблений викладач порадив мені продовжити навчання в магістратурі за програмою з історії кіно.

 

Після здобуття ступеню магістра я не схотіла викладати, але мені подобалося складати програми. Мені хотілося знайти спосіб зробити це моєю професією. Тож я здобула ще один магістерський ступінь – цього разу з адміністрування в галузі мистецтв у Бізнес-школі Вісконсинського університету в Медісоні. Ймовірно, найкращим, що сталося тоді, було стажування у Вісконсинському центрі досліджень кіно та театру. Центр мав велику колекцію фільмів, документів і фото Warner Brothers, RKO та інших студій 1920–50-х років. Мені подобалося допомагати дослідникам, проглядати й упорядковувати колекції. Я навіть захотіла стати архівісткою. Але зрештою у 1984 я здобула стипендію для вивчення кінопрограмування в Центрі мистецтв Вокера в Міннесоті.

 

Ви працювали у Міжнародному музеї фотографії у будинку Джорджа Істмена.

 

Це був значний центр медіа-мистецтва, як Центр мистецтв Вокера, та архів, як Вісконсинський центр досліджень кіно та театру. Тому я могла займатися там і програмами, й архівними дослідженнями.

 

Але я пішла далі: до одного з найкращих закладів медіа-мистецтва – Кіноцентру Школи мистецтв Чикаґо. Тамтешня широка міжнародна програма нараховувала більше 500 показів щорічно. Щомісяця я відповідала за програми та промоцію трьох чи чотирьох різних серій!

 

І за інновації, які ви запровадили в цьому центрі, у 1999 році вас назвали Громадянкою року Чикаґо. У чому полягали інновації?

 

Щорічний Фестиваль іранського кіно був однією з причин, чому мене назвали Громадянкою року Чикаґо у сфері мистецтв. Це був один із найуспішніших моїх проектів. Ми познайомили американську публіку з Аббасом Кіаростамі, Мохсеном Махмальбафом, Даріушем Мехрджуї, Джафаром Панахі та іншими. Також мені вдавалося організувати приїзд гостей із Ірану в часи, коли це ще було можливо, але не просто.

 

Крім того, я курувала та возила в тури ретроспективу Акі Каурісмякі, яка стала першою в США, та британських режисерів Майка Лі й Алана Кларка.

 

А яка, на вашу думку, сьогодні роль кінофестивалів?

 

Кінофестивалі надзвичайно важливі. Вони надають глядачам можливість побачити фільми, які навряд чи вийдуть у прокат. Це чудова нагода побачити кіно таким, яким його задумано: на великому екрані. Зрештою, це можливість подорожувати світом, не виїжджаючи за межі свого міста. Кінофестивалі також можуть бути ефективним «майданчиком для старту» в сенсі дистрибуції фільму.

 

Чи впливають сервіси на зразок Netflix на кіносмак широкої аудиторії?

 

Я не знаю, чи стрімінгові сервіси впливають на глядацькі смаки, але вони точно роблять усі види кіно доступнішими – і це добрі новини. Але оскільки сама я дуже «олд-скул», я не користуюся стрімінговими сервісами – люблю для задоволення дивитися фільми на великому екрані.

 

Які, на ваш погляд, найбільші зміни сталися із документальним кіно в цифрову добу?

 

Я думаю, що легке цифрове обладнання надало документальному кіно можливість дістатися таких місць, до яких воно не діставалося раніше. Наприклад, фільм «Вільне сходження» Джиммі Чіна та Елізабет Чай Васарелі (володар премії «Оскар-2019» у номінації «Найкращий документальний повнометражний фільм» – Ред.), знятий на горі Ель-Капітан, «Віддалений гавкіт собак» Сімона Леренґа Вільмонта (володар Призу студентського журі минулорічного DOCUDAYS UA, також увійшов до шортлісту «Оскару» – Ред.) або нещодавні сирійські стрічки, які народилися майже під обстрілами.

 

Що для вас як програмної директорки найважливіше на фестивалях?

 

У 2000 році я перейшла до програмування на кінофестивалях, і мене це досі захоплює. Я люблю подорожувати до різних країн і зустрічатися із творцями кіно. Як програмна директорка сьогодні я переважно стежу за повнометражними ігровими та документальними фільмами з Центральної та Східної Європи, Скандинавії та Середнього Сходу, хоча мені до смаку хороше кіно з будь-якого кута світу. Ймовірно, найбільшу насолоду я отримую, коли бачу, як фільми, які я обрала, та їхні творці взаємодіють з аудиторією.

 

Розмову вела Ольга Куровець

22 МІЖНАРОДНИЙ ФЕСТИВАЛЬ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО КІНО ПРО ПРАВА ЛЮДИНИ
 6 — 13 
червня 2025
Три роки повномасштабної війни. Свідки та їхні спогади
Новини
17 лютого 2025
Три роки повномасштабної війни. Свідки та їхні спогади
Новини
17 лютого 2025
Долучайтеся до відкритої онлайн-події 11 лютого – презентації «Центру…
Новини
10 лютого 2025
Долучайтеся до відкритої онлайн-події 11 лютого – презентації «Центру безпечного Інтернету»
Новини
10 лютого 2025
ГО «Докудейз» виходить із соцмережі X
Новини
07 лютого 2025
ГО «Докудейз» виходить із соцмережі X
Новини
07 лютого 2025
Співпраця Архіву Війни з Харківською правозахисною групою: результати…
Новини
07 лютого 2025
Співпраця Архіву Війни з Харківською правозахисною групою: результати аналізу судових рішень
Новини
07 лютого 2025
Відкриваємо прийом заявок до VIІI Електронного каталогу української д…
Новини
03 лютого 2025
Відкриваємо прийом заявок до VIІI Електронного каталогу української документалістики
Новини
03 лютого 2025
ГО «Докудейз» у межах RIGHTS NOW! запрошує громадські організації до …
Новини
01 лютого 2025
ГО «Докудейз» у межах RIGHTS NOW! запрошує громадські організації до партнерства і співорганізації подій 22 Docudays UA
Новини
01 лютого 2025
Оголошуємо склад української делегації на CPH:DOX
Новини
31 січня 2025
Оголошуємо склад української делегації на CPH:DOX
Новини
31 січня 2025
Дивіться до кінця березня: фільм «У сітях» в онлайн-кінотеатрі DOCUSP…
Новини
30 січня 2025
Дивіться до кінця березня: фільм «У сітях» в онлайн-кінотеатрі DOCUSPACE
Новини
30 січня 2025