Протягом жовтня та листопада школи з різних куточків України взяли участь у проєкті DOCU/ТИЖДЕНЬ проти булінгу!
Ця ініціатива була розроблена Docudays UA спільно з Міністерством освіти і науки в межах Всеукраїнської кампанії проти кібербулінгу. Учні, батьки та вчителі шукали рішення: як попередити агресію в школі, як допомогти постраждалим від булінгу й тим, хто його вчинив. А також вчилися співпереживати й сприймати інакшість.
У межах DOCU/ТИЖНЯ учням 5–7 класів показали документальну стрічку «Джованні та балет на воді» Астрід Буссінк, а для 8–11 класів підготували фільм «Булер» Лі Гірша.
«Ми не можемо просто сказати, що булінг – це погано, і що не варто нікого ображати. Шаблонні фрази не вчать нас співпереживати, бо не дають відчути біль іншого. Зрозуміти – означає пропустити крізь себе, прожити, отримати досвід. І документальне кіно дозволяє зробити це все, залишаючись на безпечній дистанції», – вважає координаторка проєкту Олена Шульга.
Після кожного перегляду фільмів з програми в класі відбувалося обговорення за спеціально розробленим для цього сценарієм. У класах дискусії інколи тривали не на один урок. «Були і сльози, і гострі суперечки. Були учні, які після проведених уроків зрозуміли, що їхня поведінка стосовно інших є булінгом», – відгукувалися викладачі про DOCU/ТИЖДЕНЬ.
Завдяки проєкту учні не просто поговорили про булінг, для декого це була можливість переосмислити своє ставлення до однокласників і навіть змінити поведінку. Ось як зрезонував DOCU/ТИЖДЕНЬ учню 5-го класу зі Світловодська. З розповіді його вчительки: «Хлопчик з 5-го класу за моделями своєї поведінки був булером і сам зізнався, що йому не хочеться когось постійно ображати, просто в нього такий характер, і він не знає, як впоратися з агресією. Разом з батьками ми запропонували йому записатися на секцію бойових мистецтв (ми попередили тренера, щоб проводив бесіди про вміння долати агресію, тримати себе в руках)».
Враження від шкільного DOCU/ТИЖНЯ ми отримували від викладачів протягом цих двох місяців майже щодня:
«Після перегляду фільму «Булер» учень сказав, що ніколи не думав, що, коли ображаєш одну дитину, страждає вся сім’я. Думаю, це дуже важливе усвідомлення, що образа одного зачіпає інших».
«DOCU/ТИЖДЕНЬ дав можливість і учням, і викладачам побачити, що таке документальне кіно. Враження різні, але одне залишилося спільним: фільми змусили замислитися. Думаю, що така методика дуже ефективна».
«Найяскравіше та найтяжче пройшло спілкування з батьками, яких треба виховувати більше, ніж дітей. Питання булінгу для багатьох було новим, не зовсім зрозумілим явищем. Тому доводили, що батьки теж є невід’ємною частиною процесу боротьби з булінгом».
«Формат «кіно» ефективніше впливає на усвідомлення дітьми проблеми, ніж стандартні завчені тексти чи презентації. Діти жваво обговорюють, висловлюють власну думку, уявляють себе на місці героя, надихаються».
Організовуючи DOCU/ТИЖДЕНЬ, ми не ставили перед собою завдання вирішити повністю проблему булінгу, бо це довгий процес і кропітка щоденна робота всіх учасників освітнього процесу. Але, зважаючи на відгуки, кількість шкіл, учасників та учасниць, області, у яких пройшов шкільний DOCU/ТИЖДЕНЬ, ми впевнені – це важливий крок у потрібному напрямку.
Цьогоріч школи брали участь у проєкті на конкурсній основі. Але ми хочемо, щоб матеріали DOCU/ТИЖНЯ стали доступними для всіх. Тож, як і обіцяли, готуємо звіт для Міністерства освіти і науки України, щоб наші напрацювання стали дієвим інструментом у боротьбі з булінгом. А також, щоб мати змогу в повсякденній практиці використовувати колекцію документальних фільмів Docudays UA, ми запропонували школам-учасницям відкрити кіноклуб медіапросвіти з прав людини - DOCU/КЛУБ.
Текст підготувала Ірина Сидоренко
Інфографіка - Дар'я Подольцева