27–28 березня в межах IV Всеукраїнської конференції «Документальне кіно як інструмент медіапросвіти з прав людини» відбулася зустріч представників та представниць ста п’ятдесяти кіноклубів Docudays UA при громадських і правозахисних організаціях, бібліотеках, освітніх закладах, галереях і закладах пенітенціарної системи. Захід відбувся в межах XVI Міжнародного фестивалю документального кіно про права людини та складався з презентаційних сесій, аналізу річної роботі мережі, обміну модераторським досвідом і лекцій експерт(ок)ів.
Голова Оргкомітету Docudays UA Світлана Смаль розповіла про цьогорічну тему фестивалю, зазначивши, що вона присвячена цифровому світові, його впливу на спосіб мислення, засоби комунікації та права людини.
Цьогоріч мережа кіноклубів Docudays UA продовжувала розвиватися кількісно та якісно. У 2018 році 207 кіноклубів у 24 областях України провели 1727 показів та обговорень, у яких узяли участь 37 439 учасниць та учасників, зазначила в доповіді керівниця мережі та членкиня Оргкомітету Docudays UA Алла Тютюнник. У школах, ліцеях, вищих навчальних закладах, бібліотеках, НДО, дитячих таборах діяло 126 кіноклубів, у навчальних закладах ДПтСУ – 4 кіноклуби, у виправних закладах ДПтС України – 77 кіноклубів. У 2018 році створено 27 нових кіноклубів Docudays UA, для них сформовано дві колекції фільмів і два доповнених методичних посібники. Перша колекція складається з 18 фільмів і призначена для кіноклубів у школах, ліцеях, вищих навчальних закладах, бібліотеках, НДО, дитячих таборах. Друга колекція нараховує 14 стрічок, які призначені для кіноклубів в установах і навчальних закладах ДПтС України. Також цьогоріч вдалося налагодити співпрацю з мережею «Я маю право!», залучити до співпраці відомі правозахисні організації, які провели серію показів і дискусій в межах масштабної виставки «І знову демократія?» в Pinchuk Art Center. Для розвитку, підвищення професійного рівня модератор(ок)ів Кіноклубів Docudays UА Оргкомітет планує проводити літні навчальні семінари, майстер-класи з фандрейзингу та вдосконалювати комуні- каційні інструменти мережі.
Ігор Кофман, упорядник 5-ї колекції документальних фільмів для кіноклубів, презентував онлайн-ресурси мережі кіноклубів Docudays UA: сайт, групу для обміну професійним досвідом та ftp-сервер, а також розповів, що фільми колекції цього року надзвичайно потужні, і кожному з них варто приділити окрему увагу.
Інструмент документального кіно – унікальний і дієвий, тому що не дає простих відповідей, а змушує задуматися, і це допомагає молоді розвиватися, зазначила Христина Гаталяк, начальниця відділу взаємодії із суб’єктами надання первинної правової допомоги Другого львівського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги.
Булінг виникає ще в дитячому віці, і це системна проблема, яку можна вирішити тільки на всіх рівнях за повної залученості дорослих, зазначила Любов Найдьонова, експертка з питань медіапсихології та протидії кібербулінгу, доктор психологічних наук, Президентка Асоціації медіапсихологів та медіапедагогів України. Любов детально розповіла про просвітницький курс, який вийшов на платформі Prometheus, і наголосила: «Не треба спрощувати булінг, оскільки проблема не в булерах, а ширше: у стосунках і в колективі. Наявність булінгу означає, що колектив не навчився створювати комфортне існування для всіх. Якщо зараз після кампанії проти булінгу буде багато скарг – це означатиме, що проблему почали помічати, а не те, що рівень булінгу збільшився».
Якими методами спільнота формує гендерно-чутливе недиксримінаційне професійне середовище, розповіла Христина Кіт, голова Асоціації жінок-юристок України «ЮрФем» (Львів). Окремою темою доповіді стала організація телемосту між правовими клубами Львова-Харкова-Одеси-Дніпра Pravokator для показу стрічки «Мовчазна війна» Манон Луазо під час Мандрівного фестивалю.
Методичні аспекти 5-ї колекції документальних фільмів для кіноклубів Docudays UA розкрила Валентина Потапова, керівниця напрямку зі співпраці Української Гельсинської спілки з прав людини з вищими навчальними закладами, голова правління ГО «Центр громадської просвіти “Альменда”». Упродовж презентації нової кіноклубної колекції було зосереджено увагу на темах і фокусі занять, а також довжині фільму залежно від цільової аудиторії.
За стандартами ОБСЄ у ситуації, коли посилюється пропаганда відповіддю, може бути лише посилення плюралізму мас-медіа, зазначила Оксана Волошенюк, менеджерка медіаосвітніх програм Академії Української Преси, та розкрила способи, якими основні гравці на полі медіаосвіти можуть боротися проти місінформації – неправдивої або недостовірної інформації, яка поширюється для обману або ненавмисно. Базисом успішної боротьби, за словами спікерки, є інформаційно-комунікаційна компетентність, опанування основ цифрової грамотності та розвиток навичок аналізу, сприйняття, критичного оцінювання інформації в текстах різних видів.
Ніна Хома, директорка Громадської організації «Патронус», поділившись досвідом організації безпеки під час заходів кіноклубів, наголосила на важливості заздалегідь продуманої пос- лідовності дій із розподіленням обов’язків і наявністю контактів усіх необхідних в екстрених ситуаціях служб. Для того щоб зірвати захід, іноді достатньо декілька хвилин, а швидко зреагувати та відновити процес – набагато більше. Тому варто заздалегідь продумати, у чому може бути ризик: хто може зірвати й чому. Під час підготовки до події варто також знаходити авторитетів саме для тієї групи людей, яка може бути проти заявленої тематики, а також не забувати й про пожежну безпеку та забезпечення медичної допомоги, доповнив доповідь директор запорізького «Арт-простору» Ігор Гармаш.
«Кіноклуби – зараз це найперспективніша форма існування кіно, здатна подовжити життя фільму та забезпечити надзвичайно важливий контакт з аудиторією» – зазначив Геннадій Кофман, член Оргкомітету Міжнародного фестивалю документального кіно про права людини Docudays UA, та висвітлив потенційний аспект роботи мережі – кінодистрибуцію.
Другий день конференції розпочався з ґрунтовної лекції Вікторії Романюк, заступниці головного редактора StopFake.org та заступниці директора Могилянської школи журналістики. Феномен Fake news набув широкого поширення, оскільки зараз, на думку експертки, відбувається справжня боротьба за свідомість кожного й кожної. Про це свідчать випадки з виданням Шарлі Ебдо, кампанія Дональда Трампа. Для того, щоб протистояти цим тенденціям, необхідна комп'ютерна грамотність і медіаграмотність: вивчення теорії та практики під час пізнання сучасних медіа. Необхідно свідомо споживати медіа, для цього ми маємо розуміти, як воно виробляється, хто його замовляє, хто платить. Експертка виокремила різні напрямки медіаосвіти та ключові компетентності з медіаграмотності, серед яких є і цифрова грамотність: вміння працювати з даними, комунікація та спільна робота, створення цифрового контенту, безпека, вирішення проблем. Треба навчити, як працюють медійні агенції, як влаштована ця мова, структура текстів: кіно, фото, як вони виробляються.
Комунікаційна координаторка фестивалю Docudays UA та мережі кіноклубів Docudays UA Олександра Набієва розповіла про стратегії внутрішньої та зовнішньої комунікації, кроки, які було зроблено впродовж року. А саме: удосконалення зовнішніх комунікаційних інструментів проекту, нова стратегія в презентації кіноклубної колекції, презентації мережі в панелі про документальне кіно та активізм у межах CampCamp Празького громадянського центру; та публічна дискусія «Кіноклуби: неформальна освіта та авторське право» в рамках правозахисної програми RIGHTS NOW! цьогорічного Docudays UA.
Алла Тютюнник, членкиня Організаційного комітету Міжнародного фестивалю документального кіно про права людини Docudays UA, керівниця Мережі кіноклубів медіапросвіти з прав людини Docudays UA, та Тетяна Кулик, координаторка Мережі кіноклубів медіапросвіти з прав людини Docudays UA, провели аналіз роботи мережі та нагородили кращі кіноклуби за роботу у 2018 році. Під час оцінювання враховувалася кількість проведених кінопоказів, правоосвітніх заходів, залучених експертів/-ок, присутніх на них осіб і їхні відгуки.
Нагороди отримали: Михолат Світлана, кіноклуб Docudays UA «Погляд» при РБФ «Свята Ольга» (Херсонська область, м. Гола Пристань); Хома Ніна, кіноклуб Docudays UA при Громадській ініціативі «Патронус» (м. Львів); Чітадзе Дарина, Тарасенко Тетяна, кіноклуб Docudays UA «Канікули з користю» при ГО «Спілка митців Олександрійщини» (Кіровоградська область, м. Олександрія); Шульга Інна, кіноклуб Docudays UA при Центральній бібліотеці ім. В. Г. Короленка (м. Маріуполь); Христина Гаталяк, кіноклуб Docudays UA при Другому львівському місцевому центрі з надання безоплатної вторинної правової допомоги (м. Львів); Наталя Чумак, кіноклуб Docudays UA при Кременчуцькій виховній колонії (м. Кременчук), Олександр Степаненко, кіноклуб Docudays UA при Чортківській центральній районній бібліотеці (Тернопільська область, м. Чортків).
Своїм досвідом проведення показів і обговорень ділилися з колегами керівниці й керівники кіноклубів. Світлана Чубук з кіноклубу Docudays UA при Лисичанському багатопрофільному ліцеї зазначила, що вже робила спроби говорити про булінг за допомогою фільмів колекції. Цип'ящук Марія, керівниця кіноклубу Docudays UA «Права людини крізь обʼєктив» у м. Рівне, розповіла про покази для студент(ок)ів, про те, як узяла участь в ініціативі «Тут і зараз», проекті «Інакше», в межах якого займалася волонтерством та проводила покази в психоневрологічному диспансері.
Олександр Степаненко, керівник кіноклубу Docudays UA при Чортківській центральній районній бібліотеці, наголосив, що його діяльність спрямована насамперед на діалог і на створення осередку критичного мислення. Розповів про те, як знаходить нову аудиторію на Мандрівному фестивалі та запрошує її на покази в кіноклуби. Також про виїзні покази, які проходили в трьох військових частинах, університетах і гуртожитках, а влітку відбувалися у форматі «просто неба», у співпраці з туристичними спільнотами під час молодіжних кемпів.
Бала Надія, з кіноклубу Docudays UA при обласній універсальній науковій бібліотеці у Львові, поділилася власними спостереженнями про особливу любов дитячої аудиторії до стрічки «Боротьба Джамали», а також про те, що для дитячих показів необхідна особлива увага до реакції аудиторії та використання перерви за допомогою методики стоп-кадру. Наталя Чумак, психологиня та модераторка кіноклубу Docudays UA при Кременчуцькій виховній колонії, зазначила, що кінопокази дуже допомагають у роботі зі складними підлітками, які скоїли тяжкі злочини. Шестаков Василь, керівник кіноклубу Docudays UA при Дніпровському центрі підвищення кваліфікації персоналу, розповів, як фільми колекції стали частиною методики про- фесійного навчання.
Пройшов показ стрічки «Колір фасаду – синій» режисера Олексія Радинського, що була відзнята в рамках платформи «CIVIL PITCH: фільми громадської активності», націленої на співпрацю режисер(ок)ів і активіст(ок)ів. Фільм розповідає про унікальну архітектурну споруду «Тарілка» архітектора Флоріана Юр’єва та протистояння комерціалізації. «Колір фасаду – синій» представила програмна координаторка фестивалю Дар’я Бассель, після показу режисер відповів на питання аудиторії.
Насамкінець організатор(к)и на чолі з головою Оргкомітету Світланою Смаль вислухали питання та пропозиції від учасниць і учасників конференції.
Відгуки учасниць конференції:
Наталя Чумак, модераторка Кіноклубу Docudays UA при Кременчуцькій виховній колонії: «Конференція була насиченою та багатогранною, хотілося б подякувати організатор(к)ам і модератор(к)ам за атмосферу, приємну обстановку, знання та досвід».
Коваль Ірина, Вижницький місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги: «На конференції ми вперше, працюємо з Докуклубом майже рік. Цікавим був досвід використання фільмів колекції кіноклубів у межах «Тижня права». Успіхом в аудиторії користувалися «Боротьба Джамали» та «Край електросміття». Усе, що я почула на конференції, було дуже цікавим та доступним, це стане мені в пригоді в подальшій роботі, бо я планую цим займатися й надалі. Вражена презентаціями та лекціями, фільм «Колір фасаду – синій» узагалі надзвичайний. Дуже хотілося б й надалі дивитися коротенькі стрічки та обговорювати їх тут з колегами під час конференції».
Бохан Наталя, місто Кам’янське, кіноклуб Docudays UA «Прометей» при центральній міській бібліотеці: «Надзвичайно вдячна долі та організатор(к)ам за те, що я потрапила в лави кіноклубів документального кіно, яке розповідає про права людини. Як бібліотекарка я люблю книги та багато читаю, утім у тему прав людини я мала можливість зануритися лише завдяки Докуклубу та роботі в ньому, ґрунтовній підготовці до показів. Тепер намагаюсь нести ці цінності своїм глядач(к)ам. Щоразу на конференції організатор(к)ам вдається підготувати щось нове, щоби здивувати нас. Також надзвичайно цінними є нові знайомства, спілкування з новими людьми та обмін досвідом».
Створити кіноклуб Docudays UA можна при установі, навчальному закладі, галереї, хабі чи на базі громадської організації, надіславши заявку на сайті проекту.
Чільне фото: Docudays UA