Фільм «Вийшло з моди»: реальна ціна «зелених селебріті»

09 серпня 2017

Увесь серпень Docudays UA показуватиме фестивальні хіти у «Скворечнике». Серед них і один із кращих фільмів нинішньої спецпрограми фестивалю «ПОКОЛІННЯ СПОЖИВАННЯ» – «Вийшло з моди» Яаака Кільмі та Леннарта Лаберенца. Чому цей естонський документальний детектив про джинси ZARA варто неодмінно дивитися всім – розповідає продюсер фільмів про довкілля та блогер Андрій Рогожин.

 

«Upcycling або Creative Reuse» – одна з форм етичної або стійкої моди («Sustainable Fashion»). Це коли нові речі шиють з клаптиків, що залишилися від текстильного виробництва, переробляють із дрантя або того, що було зшито, але не продано. Іноді навіть використовують хутро. Наприклад, старі шуби – щоб вони даремно не пропадали й таким чином більше не знищувати тварин (адже вбитих уже все одно не повернути).

 

Фільм «Вийшло з моди» і є історією про європейську «зелену селебріті», майстриню «апсайклінгу» Реет Аус. Мало хто, окрім зайнятих у цій сфері дизайнерів, розуміється на ньому. Тимчасом як «зелених» фільмів у світі сотні, про етичну моду я знаю тільки два – «Вийшло з моди» («Out Of Fashion») Яаака Кільмі та Леннарта Лаберенца та «Реальна ціна» («The True Cost») американця Ендрю Моргана.

 

Ці два фільми, як брати-близнюки. Тому під час перегляду «Вийшло з моди» відчуваєш дежавю. Ось знаменита британська модельєрка Орсола де Кастро, «королева апсайклінгу» й одна з натхненниць Fashion Revolution, пояснює суть на початку обох фільмів. Ось дивний хлопець у «Вийшло з моди» ходить по болоту в гумових чоботях, закинувши на плече новенькі джинси з білою етикеткою, що теліпається, і переказує головну ідею «Реальної ціни»: «Ціна цих джинсів вказана неправильно. Справжня ціна – це вартість забрудненої природи й порушених прав працівників, які їх шиють».

 

Знаменита Стелла Маккартні в стрічці «Реальна ціна» говорить: «Ідіть на виробництво та виокремлюйте кожну ланку, на яку ви можете вплинути». А Реет Аус у «Вийшло з моди» йде й робить те, що сказала Стелла.

 

 

Хитрість у тому, що фільм про естонську дизайнерку знімався 7 років, із 2009-го по 2015-й. А «Реальну ціну», яка з’явилася з ним в один рік, було розпочато лише у 2013-му – через півроку після катастрофи в «Рана Плаза», коли в будівлі швейної фабрики в Дацці, що звалилася, загинула майже тисяча робітників і ще стільки були поранені. Відтоді почалася серія гучних скандалів, численні акції протесту, Fashion Revolution прихильників справедливої торгівлі та Fashion Manifesto Ґрінпіс.

 

Радикально антиглобалістський фільм Моргана, що став світовим документальним ґеґом, з моменту прем'єри на Канському кінофестивалі в травні 2015 року теж виявився грандіозним скандалом. Але на долю «Вийшло з моди» не випало й десятої частини тієї медійності та успіху, що дісталися «Реальній ціні».

 

Усе, що показано в цьому годинному фільмі, Реет – «із часу, коли в Естонію прийшли панки» (її слова) – могла б розповісти за 10 хвилин лекції на TED, а Vox Media вмістили в 5-хвилинний «експлейнер». Але я раджу йти та дивитися цей фільм. Це повільне, тягуче, багате на кадри нетрів, звалищ, промислових задвірків і інших трешових подробиць, майже медитативне скандинавське кіно, від якого ви, безсумнівно, отримаєте свою порцію насолоди.

 

По-перше, заради блондинки Реет Аус. За нею можна спостерігати нескінченно, наче за кішкою. За її поглядом – коли вона в глибокій задумі сидить посеред свого шоуруму. Коли слухає тітку-хіміка, яка пояснює, як вона зараз буде різати ножицями джинси, щоб виявити токсини, уміщені у фарбі. Або менеджерів найвідоміших марок Calvin Klein і H&M, які відмовляють Реет у запуску її «апсайклінгових» колекцій. За тим, як вона, мов шукач, нишпорить, принюхуючись, у загиджених промзонах Дакки, ідучи по сліду підрядників Zara (про те, хто насправді шиє для найбільшого у світі бренду, що належить найбагатшій у світі людині, просто ніхто не знає). Коли намагається пояснити бангладешському начальнику, чим вона займається й навіщо просить дозвіл знімати на його фабриці, а в результаті отримує пропозицію... «Поодинці ми не можемо змінити світ, це можуть зробити тільки корпорації...»

 

Усе, годі! Більше жодних «по-друге» й «по-третє». Ідіть і дивіться. А я напишу Анастасії Музиці, Оксані Дево та іншим київським дизайнеркам етичної моди, щоб вони також прийшли. Професіонали оцінять це кіно подвійно.

 

Текст: Андрій Рогожин

Чільне фото: кадр з фільму «Вийшло з моди» Яаака Кільмі та Леннарта Лаберенца

22 МІЖНАРОДНИЙ ФЕСТИВАЛЬ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО КІНО ПРО ПРАВА ЛЮДИНИ
 6 — 13 
червня 2025
Відкриваємо прийом фільмів на Docudays UA-2025
Новини
01 серпня 2024
Відкриваємо прийом фільмів на Docudays UA-2025
Новини
01 серпня 2024
ГО «Докудейз» запускає проєкт LAB: DOCU/СИНТЕЗ х Архів війни
Новини
26 липня 2024
ГО «Докудейз» запускає проєкт LAB: DOCU/СИНТЕЗ х Архів війни
Новини
26 липня 2024