DOCU/КЛАС 2017-го року на дві третини складається з публічних діалогів і на третину – з розповідей про пристрасні активістські проекти, де документалістика стає свідком спричинених людьми трагедій та вперто націлюється на утопічне: змінити світ на краще.
Про цьогорічну майстерню розповідає її координаторка Юля Сердюкова.
Символічно, що цьогорічну програму майстерні документалістики відкриє лекція Джеймса Вітлоу Делано «Документування зміни клімату й роль соціальних мереж у низових ініціативах». Джеймс – американський фотограф, який ось уже понад два десятиріччя живе в Азії (зараз перебуває в Токіо) й чиї роботи переважно пов’язані з документуванням шкідливого впливу людини на довкілля, його витоків та наслідків. У 2015 році він заснував Інстаграм-проект «EveryDayClimateChange» («Зміна клімату щодня»), де об’єднав кілька десятків професійних фотографів та фотографок з усього світу, які документують зміну клімату на всіх континентах. Однойменну виставку цього проекту можна буде побачити на фестивалі. Тут автори й авторки фотографій намагаються не лише розібратися з глибинними причинами та наслідками зміни клімату, але й демонструють спроби людства зупинити екологічну катастрофу. Під час лекції фотограф поділиться думками про те, як соціальні мережі здатні цьому посприяти.
Ще одну пристрасну промову про здатність документалістики трансформувати суспільство підготував засновник Міжнародного фестивалю про права людини One World (Прага, Чеська Республіка) та один із членів журі конкурсу DOCU/ПРАВА Іґор Блажевич. Його лекція називатиметься «Як запустити фестиваль із місією». Іґор Блажевич допоміг запустити не один правозахисний фестиваль, окрім того, багато років співпрацює з організацією «Люди, які потребують допомоги» (People in Need, PIN) та вірить, що перегляд документального кіно здатен зцілювати травми, нанесені людству війнами та іншими лихами.
Про те, як документалістика сама стає полем бою, говоритимуть під час першого в історії фестивалю круглого столу за участі представниць міжнародної та української професійної преси – «Документалістика між створенням та розвінчанням штампів про Україну». Серед спікерок дискусії – публіцистка Тесса Мой (США), журналістка Емма Джонс (Великобританія), кінокритикиня Наталя Серебрякова; модераторка зустрічі - кінокритикиня Дар’я Бадьор (Україна).
Ще одна подія, яка відбудеться на Docudays UA вперше, – розмова про «жіночий погляд» у кіно. Дискусію «Чому «жіночий погляд» має значення та навіщо кіногалузі авторки» модеруватиме спеціальна гостя фестивалю – Алексія Муіньос Руїс, заступниця директорки Європейської жіночої аудіовізуальної мережі (EWA). Її співрозмовницями стануть режисерки, чиї роботи можна побачити в програмі фестивалю: Метте Карла Альбрехтсен (фільм «Венери») та Саломе Яші («Осяйне світло заходу сонця»).
Режисерка монтажу Моніка Віллі тісно співпрацювала з Міхаелем Ханеке, Барбарою Альберт та Міхаелем Ґлавоґґером. Саме вона завершила фільм Ґлавоґґера «Без назви» після смерті режисера під час зйомок у Ліберії. Ґлавоґґер неодноразово розповідав про інтенсивність їхньої співпраці: Віллі монтувала «Смерть робітника» та «Славу блудниці» без його постійної присутності, часто пропонувала музику до стрічок. Важко собі уявити, якими були б ці знамениті фільми без її участі. Розмову з Монікою Віллі вестиме українська режисерка Катерина Горностай.
І ще один діалог у програмі – між Сергієм Буковським та Павлом Лозінським, двома режисерами, чиї роботи покажуть у програмі «МАЙСТРИ». Обидві стрічки – «Головна роль» Буковського та «Ти не уявляєш, як я тебе люблю» Лозінського зачіпають тему стосунків дітей та матерів і роблять це дуже по-різному. Їхня розмова, яка завершить програму DOCU/КЛАС, обіцяє стати «вишенькою на торті» цьогорічної майстерні.
Наші постійні відвідувачки та відвідувачі можуть помітити, що програма DOCU/КЛАС-2017 значно коротша за попередні роки, та не поспішайте з висновками. Відтепер усі події, які стосуються професійного боку справи більше, аніж творчого, будуть виокремлені в програму індустріальної секції DOCU/ПРО. У програмі DOCU/ПРО-2017 – сім лекцій та презентацій, які передусім зацікавлять професіоналок та професіоналів кіногалузі. Під час цих подій можна буде дізнатися багато корисної інформації щодо процесу кіновиробництва від пошуку фінансування до промоції готової стрічки. Детальний анонс – незабаром.
Наостанок зауважимо, що головні особливості нинішньої майстерні – діалогічність та спрямованість на дію – можуть мати потужний синергічний ефект, якщо доповнюватимуть одне одного. Справжній діалог із взаємною увагою та емпатією здатен виявляти глибинні больові точки та потенціал для розради. Пристрасть до життя може перетворити це усвідомлення на волю до дії. І хтозна: можливо, дія, що народилася із сутнісного діалогу, буде спроможна зупинити катастрофу, від якої людство відділяє всього «чотири градуси».