Справжнє навчання – те, що ніколи не закінчується, це процес безкінечного розчарування. Або, якщо хочете, проходження крізь ілюзії. Лише на згарищі чужих ідеалів і бажань, з яких ти болісно вилиняв, немов зі старої шкіри, народжується найцінніше знання – про себе справжнього. У цьогорічній програмі майстерні документалістики DOCU/КЛАС буде ціла низка лекцій, які мають потенціал провести вас через коло розчарування – від протверезіння до нового, більш зрілого натхнення - вважає його координаторка Юля Сердюкова.
Найвибуховішою обіцяє бути лекція данського режисера Йона Банґа Карлсена «Реальність – це питання віри». Ви все ще вірите в концепцію «об’єктивної» документалістики в стилі «мухи на стіні»? У такому разі вам сюди. Переконані, що «реальності» не існує, і це виправдовує будь-які маніпуляції з героями та зображенням? Тоді вам тим паче сюди. Винахідник і послідовний адепт радикального «постановочного документаризму» Йон Банґ Карлсен розповість про свій підхід до пошуку реальності через її активне творення на стику жанрів. Його «не зовсім документальний» фільм «Зараз або ніколи» можна буде подивитися в програмі «Божественна п’ятірка з Данії» за день до лекції.
Цього року вперше за всю історію фестивалю на горизонті Docudays UA з’явилося ще одне гібридне явище – документальний театр. Режисер і куратор документального, соціального та терапевтичного театру Ґероґ Жено і драматургиня Наталія Ворожбит розмовлятимуть про документальний театр як єдиний на їхню думку вихід з гето мистецтва в життя. Вистава їхнього авторства «Миколаївка» («Театр Переселенця») відбудеться 26 березня о 17:00 в приміщенні DOCU/КЛАС.
Інакшу форму роботи на межі жанрів продемонструє Вієстур Кайріш. Окрім документального кіно, він створює опери(!) й театральні вистави; цей досвід віддзеркалюється в його фільмах найдивовижнішим чином. Литовський режисер говоритиме про те, як за допомогою використання музики документальний фільм можна піднести до рівня Міфу. Фільм Вієстура Кайріша «Невидиме місто» демонструватимуть у програмі Docudays UA до 30-річчя Чорнобильської катастрофи.
Ще одне твердження, яке ми пропонуємо піддати сумніву, – про американську документалістику як царину «балакучих голів». Розмова у форматі «питання-відповідь» з кінокритикесою та програмною координаторкою американського кінофестивалю True/False Памелою Кон стане спробою розібратися, чи існує документальне кіно з континенту свободи поза межами цього формату. Співрозмовницею Памели Кон буде україно-канадська режисерка та програмна координаторка Docudays UA Оксана Карпович.
Лекція учениці Маріни Разбєжкіної Діни Барінової «Підлітковий док: досвід воронезької школи» швидше стосується того моменту в житті людини, коли ілюзії квітнуть буйним цвітом. Діна розповість про те, чим займаються її учні віком від 13 до 18, та з чого почати, якщо тобі 16 і ти хочеш зняти документальний фільм.
Для тонкого налаштування на стрибок у незвідане радимо не пропустити найпершу лекцію в програмі від досвідченого «опікуна» документального кіно Європи Туе Стін Мюллера – «Данська документалістика: червоні, білі, вибухові». Кіноексперт розповідатиме про еволюцію данської документалістики: від Йоргена Лета, вчителя Ларса фон Трієра, до молодих режисерів, які практикують селфі-кіно. Проте незалежно від теми розмови Туе Стін Мюллер завжди безвідмовно спрацьовує як камертон для закоханого в документалістику серця, допомагаючи не заблукати у всіх мерехтливих змінних величинах і знайти шлях додому.
Окрім лекцій, програма DOCU/КЛАС цього року багата на корисну професійну інформацію. Шість презентацій представлять до вашої уваги різнопланові кінематографічні ініціативи: Майстерню DOC Сергія Буковського, індустріальні можливості Міжнародного фестивалю документального кіно в Амстердамі (IDFA), Львівську кінокомісію, міжнародну веб-платформу «Dokumentor», видання Центру Олександра Довженка «Кінематографічна ревізія Донбасу» та новий конкурс документальних проектів на стадії розробки Docworks UA-UK.
Нарешті, вишенька на торті цьогорічної майстерні – відкритий пітчінг конкурсу «The Guardian прямує в Україну». Шість українських проектів, що були відібрані з 97 заявок, боротимуться за фінансування та можливість розповісти свою історію всьому світові.
У своїй програмній статті «I want to shoot you» Йон Банґ Карлсен цитує Джона Уайлдера: «Реальність завжди народжується. Ось чому ще ніхто не тримав дитину на руках». Приходьте та пройдіть акушерські курси документаліста.
Вхід на всі події DOCU/КЛАС вільний. Вхід на виставу «Миколаївка» за квитками.