Одинадцятий

Рік
1928
Країна
Українська РСР
Тривалість
42’
Режисер/-ка
Дзиґа Вертов (Давид (Денис) Кауфман)

Національний центр Олександра Довженка та Docudays UA представляють: закриття Міжнародного фестивалю документального кіно про права людини Docudays UA у рамках проекту «КОЛО ДЗИҐИ» – прем’єрний показ відреставрованої версії фільму Дзиґи Вертова «Одинадцятий» (1928, Українська РСР) у музичному супроводі Антона Байбакова

 

«Одинадцятий» – змонтована з кадрів радянської кінохроніки 1920-х років документальна стрічка, що розповідає про будівництво соціалізму в Українській РСР. Це перший фільм, знятий Вертовим в Україні. Одинадцятий рік радянської влади – період індустріалізації, зведення Дніпровської ГЕС та інших промислових гігантів. Режисер вирішив обійтися без «круглих дат», щоб уникнути зайвого галасу та офіційних урочистостей. Камера фокусується тільки на головному – на праці, невтомному будівництві нової соціалістичної дійсності в УРСР. 28 лютого 1928 року Дзиґа Вертов сказав, що «Одинадцятий» написано відеокамерою без посередництва сценарію і що камера замінила для нього перо письменника. Це дозволило режисерові стверджувати, що він винайшов чисту кінематографічну мову (водночас глибоко соціалістичну), в якій камера безпосередньо фіксує сиру матерію життя.

 

Музичний супровід до фільму створено українським композитором Антоном Байбаковим. Антон Байбаков пише музику з 1998-го. Незалежний виконавець, що співпрацює з відомими українськими музичними гуртами (ДахаБраха, Катя Chilly), працює як звукорежисер кіно. 2006 року здобув нагороду на Всесвітньому фестивалі підводного зображення в Антибі (Франція) як звукорежисер стрічки «Портрет, написаний глибиною» (реж. Леся Мацько). У 2011 році отримав дві нагороди за найкращу звукову доріжку на Міжнародному кінофестивалі на Ібіці в Іспанії («Не скажу», реж. Ігор Копилов) та кінофестивалі «Відкрита ніч» в Україні («Гойдалка», реж. Сергій Мироненко). 

КОЛО ДЗИҐИ – серія започаткованих Довженко-Центром музичних кіноперформансів, в рамках яких відбуваються прем’єри відреставрованих українських німих фільмів в супроводі сучасної музики. 

Вхід на показ - лише за списком, який формується на сторінці події в фейсбук http://www.facebook.com/events/516624018376203/ .

Виробництво
Всеукраїнське фотокіноуправління (ВУФКУ), Українська РСР / All-Ukrainian Photo-Cinema-Directorate (VUFKU), Ukrainian SSR
Дистриб'юція:
Державне агентство України з питань кіно / Ukrainian State Film Agency, vul. Lavrska 10, Kyiv, Ukraine, +38 (044) 280-27-18, www.dergkino.gov.ua
Режисер/-ка
Дзиґа Вертов (Давид (Денис) Кауфман)

Дзиґа Вертов (1896—1954) – піонер радянської авангардної документалістики, кінорежисер і теоретик. Його знімальні практики й теорія «кіноока» мали безпрецедентний вплив на прийдешні покоління документалістів. Після звільнення з «Совкіно» Вертов на запрошення Одеської кіностудії переїхав в Україну, де зняв три стрічки: «Одинадцятий» (1928), «Людина з кіноапаратом» (1929), який часто називають одним із найкращих фільмів усіх часів, і «Ентузіазм» (1930). Остання робота стала першою українською звуковою стрічкою і першим звуковим фільмом Вертова. Ці картини не мали шаленого успіху в прокаті, однак переоцінити їхній вплив на подальший розвиток документального кіно неможливо.

Вибрана фільмографія

(вибране): Кінооко (1924), Кіноправда (1925), Шоста частина світу (1926), Одинадцятий (1928), Людина з кіноапаратом (1929), Ентузіазм (Симфонія Донбасу) (1930), Три пісні про Леніна (1934), Колискова (1937)

22 МІЖНАРОДНИЙ ФЕСТИВАЛЬ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО КІНО ПРО ПРАВА ЛЮДИНИ
 6 — 13 
червня 2025